Васил Терзиев обещава мерки за улеснение на 12-класниците при матури в София

Кметът обяви отваряне на училищни дворове за паркиране и обсъди варианти за справяне с транспортните проблеми преди зрелостните изпити

Васил Терзиев обещава мерки за улеснение на 12-класниците при матури в София
Снимка © Минко Чернев, БТА

Кметът на София Васил Терзиев увери, че се работи по решения, които да улеснят 12-класниците при предстоящите матури, особено в ситуация, в която градският транспорт все още не функционира. За да избегнат затруднения, дворовете на училищата ще бъдат отворени и предоставени за паркиране.

Мерки за улеснение на зрелостниците при липса на градски транспорт

Васил Терзиев коментира ситуацията с транспорта в София във връзка с предстоящите матури. Той обясни, че се води анализ за броя ученици, които успяват да стигнат до училищата без използване на наземен транспорт. В момента действа специален щаб, създаден от министъра на образованието, който координира действията по превозването на учениците. Освен това таксиметровите компании са обявили готовност да предоставят подкрепа на тези, които не могат да бъдат превозени по друг начин.

„Възможно е в дните на зрелостните изпити синята и зелената зона в София да не функционират, но ние сме загрижени, че това би създало още по-голям хаос,“ каза кметът. Той изтъкна като сигурна мярка отварянето на училищните дворове за свободно паркиране, което ще предостави допълнителни възможности за подпомагане на абитуриентите и техните близки.

Проблемите с транспорта и възможните варианти за решение

Терзиев изтъкна, че основният приоритет остава възстановяването на нормалната работа на наземния транспорт в столицата. Той подчерта, че неразумните изисквания между страните, ангажирани в спора, затрудняват постигането на компромис и страда целият град.

Кметът представи три варианта за справяне с проблема със заплащането на водачите в транспортните дружества:

  • Първи вариант: Значително увеличение на заплатите по искане на синдикатите, което би струвало около 200 милиона лева на година и би натоварило бюджета на Столичната община. Това не е възможно поради ограничените финансови ресурси и необходимостта от финансиране на градската инфраструктура, детски градини, училища и пътища.
  • Втори вариант: Даване на по-малки увеличения на всички служители, което обаче няма да реши проблема с недостига на нови водачи, както и миналогодишното увеличение не доведе до привличане на допълнителен персонал.
  • Трети вариант: Предложението на кмета за отговорно управление на транспорта с добре съобразени възнаграждения, които да достигат около 2700–2800 лева – ниво, съпоставимо с частния сектор, за да се задържат и привличат квалифицирани шофьори.

Терзиев отбеляза, че недостигът на млади водачи се дължи на по-добрите възможности за работа в частния сектор и че е необходим устойчив подход към реформите в транспорта.

Дългосрочна визия и управленски мерки

Кметът подчерта, че мисли за транспорта като система, която изисква комплексни промени – не само в заплатите, но и в инфраструктурата, условията на труд и обновяването на подвижния състав. Той изтъкна, че за да се реализират подобрения, като например програма за 1 милиард лева за подмяна на автобусите, са необходими финансови средства, които трябва внимателно да се планират.

В допълнение Терзиев уточни, че е предложено въвеждането на 100% бонус за служителите в „Столичен електротранспорт“ и „Столичен автотранспорт“, което би донесло средно 300 лева увеличение над текущите заплати. Той критикува идеите за орязване на капиталовата програма заради финансиране на заплати, тъй като това би създало несправедливост и би повлияло негативно върху инвестиционните проекти.

„Когато се допусне грешка в една система, това води до ефекти във всички други части,“ заяви Терзиев и добави, че е готов да води трудните разговори, за да се намери дългосрочно и отговорно решение за транспорта и развитието на града.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent