Васил Терзиев настоява за анализ и реформи в столичния електротранспорт
Кметът на София подчерта нуждата от нови правила, санкции и модернизация за повишаване на безопасността и ефективността в градския транспорт

Кметът на София Васил Терзиев призова за детайлен анализ на инцидентите с трамваи и тролеи в столицата, след серия неприятни случки от последните дни. На място, по време на проверка на новия корпус на 55 СУ "Петко Каравелов", той изтъкна необходимостта от цялостно преосмисляне на правилата и санкциите, които да гарантират по-голяма безопасност в обществения транспорт.
Причини и актуални проблеми в столичния електротранспорт
Според Терзиев причините за инцидентите са многобройни и разнообразни – от хулиганство и човешки грешки до недостатъци в инфраструктурата. Той отбеляза, че през миналата година са регистрирани около 500 инцидента, свързани с превозни средства на „Столичен електротранспорт“, от които около 70 са по вина на водачите. Сред тях кметът посочи конкретен случай пред Румънското посолство, където водач е оставил без надзор превозно средство с отворен прозорец, позволяващо лесен достъп до контролните устройства.
„Има правила, има закони, но често избираме да не ги спазваме, защото няма санкции. Очаквам ръководството на дружеството да преосмисли кои правила трябва да се актуализират и какви санкции да се прилагат реално, а не само на хартия“, каза още Терзиев.
Необходимост от обновяване и реформи в транспорта
Кметът подчерта, че за да бъде подобрен градският транспорт, е необходим както нов подвижен състав, така и модернизация на инфраструктурата. По думите му в момента тече работа по осигуряване на заемни средства за закупуване на нови тролеи, трамваи и автобуси. Транспортната рамка предвижда инвестиции на стойност около 1 милиард лева за обновление.
Терзиев изтъкна, че подобряването на транспорта трябва да стъпи върху четири основни стълба:
- условия за почивка на водачите,
- условия на труд,
- модерни превозни средства,
- поддържана инфраструктура.
Той добави, че повишаването на заплатите не може да бъде единственият акцент, тъй като увеличението с 300 лева не е довело до повече водачи или по-добро изпълнение, а само до увеличаване на болничните отсъствия.
Отговорност и дългосрочна визия
Отхвърляйки обвиненията, че липсата на заместник-кмет по транспорт е причина за инцидентите, Васил Терзиев подчерта, че Общинският съвет носи основната отговорност за управлението на транспортните дружества, тъй като той назначава ръководствата им. „Да ми прехвърлят вината е удобно, но невярно“, заяви кметът.
В заключение, той посочи, че проблемите в столичния електротранспорт са комплексни и са свързани с остаряла техника, инфраструктура и човешки фактор. За решаването им са необходими дългосрочни реформи, които досега не са били предприети.