Варненска галерия представя непоказвани творби на Александър Капричев
Изложбата в A&G art meeting отбелязва 80-годишнината на художника с непознати акварели и живописни платна

Варненската галерия A&G art meeting представя непоказвани творби на българския художник Александър Капричев по повод 80-годишнината му. Изложбата, открита наскоро, събра множество почитатели и приятели на автора, който почина през 2008 година. Експозицията ще бъде достъпна за посетители до 9 август.
Наследството на Александър Капричев и изложбата във Варна
Галеристката Анна Халамян определи артистичното наследство на Капричев като впечатляващо както с мащабност, така и с разнообразие, колорит и лирическа невидимост. Семейството на художника представя пред публиката непознати акварели, характерни за неговото творчество, посочи съпругата му Милица Капричева. Тези акварели, повечето от които са създадени в периода 1999-2003 г., се отличават с особена въздушност и лекота.
Останалите творби в изложбата датират от 2004 до 2006 година и досега не са били показвани публично. Те са израз на познатия стил на автора, определян като лирична абстракция или абстрактен експресионизъм. Милица Капричева отбелязва, че Капричев е бил най-силно заинтересован от колорита и композициите в своето творчество. В експозицията се включват и четири живописни платна от 1990-те години, за да се очертае паралел в художественото му развитие.
Спомени и мнение за твореца от Димитър Трайчев
Дизайнерът Димитър Трайчев припомни, че Александър Капричев е имал възможност да живее и работи свободно в Обединеното кралство в началото на новия век. Въпреки това, според Трайчев, художникът не е намерил покой и там. Той описва картините от изложбата като „работа с пространството“ и обяснява, че докато Марк Ротко с един замах изразява обема, Капричев използва друг подход, за да представи пространството.
Трайчев определя Капричев като интровертен човек и споделя спомени от живеенето им като съседи в ателиетата във фабрика „Вулкан“. Той разказва как е чувствал енергията, с която художникът „дере“ платното и после захвърля четките. Според него, в платната му личи голямата му любов към класическата музика, както и въздействието на индустриалния звук от 1970-те години.
Димитър Трайчев отбеляза още, че почти всички показани творби са създадени в Обединеното кралство и носят модерна изразност, съпроводена с усещане за обреченост. Според него днес липсват художници, способни да създадат подобни произведения, защото „времето не го иска“, но увери, че Капричев „е на по-добро място“.
Личността и духовността на художника
Милица Капричева описа съпруга си като топъл, всеотдаен и духовен човек с дълбоки познания по философия, литература и музика. „Той се опитваше да бъде свободен човек и да изразява своите мисли“, посочи тя. Особено близко до сърцето му било духовното усещане в самото творчество, което винаги присъствало като препратка в неговите произведения.
Съпругата му припомни и отбелязания по-рано тази година юбилей, когато Съюзът на българските художници също отбеляза 80-годишнината на Капричев с ретроспективна изложба в София. Там бяха показани творби от 70-те години на ХХ век до края на живота му, включително графики, живопис и монументални произведения.
Александър Капричев е известен с творбите си в сферата на монументалното изкуство, включително няколко гоблена за хотел „Черно море“ във Варна и хотели в курорта Златни пясъци. За съжаление, от тях са запазени само два, а другите стенопис и мокро фреско са били закрити с тапет и мазилка, споделя Милица Капричева.