Студенти от СУ усъвършенстват литография в Графичната база Самоков
Третокурсници от специалност изобразително изкуство се обучават по печатна графика в "Есова къща" в Самоков

Студенти от специалност изобразително изкуство към Софийския университет „Св. Климент Охридски“ провеждат практически занятия по литография в Графичната база в Самоков. Тяхната цел е да овладеят специфичните техники на печатна графика в автентична творческа среда.
Обучение в сърцето на графичното изкуство
Третокурсници от Факултета по науки за образованието и изкуствата, специализанти по „Печатна графика“, се обучават в т.нар. „Есова къща“ – Графичната база в Самоков, разказа главният им асистент Цвета Петрова. Студентите сами са кандидатствали по проект, за да могат да усъвършенстват уменията си именно там.
В рамките на посещението си те рисуват разнообразни сюжети – от фигурални композиции до пейзажи, а една от студентките работи върху автопортрет. Според Петрова, посещението позволява на младежите да се запознаят отблизо с особеностите на литографията, която изисква специализирана техника и оборудване.
Вдъхновение от традициите и историята на Самоков
Участието в обучението в Самоков предоставя и възможност за допълнително опознаване на града – неговата история, архитектура и културни традиции. Студентите разгледаха изложба, посветена на първия български фотограф Анастас Карастоянов, който е роден именно там.
Студентката Симона Божилова сподели впечатленията си: „Бях дълбоко впечатлена от творчеството на художника Петър Чухлев и особено от литографския камък, на който той е работил. За първи път използвам тази техника и осъзнавам, че създаването на една работа може да отнеме повече от месец.“ Симона добави, че обичайно работи с туш, въглен, креда и молив, но литографията е по-различна и изисква повече внимание и търпение.
Възможности за бъдещи творчески срещи
Въпреки че студентите са били в Самоков само за един ден, те изразиха надежда, че това гостуване няма да бъде еднократно. Те се стремят към продължаване на тези обучения, които обогатяват както техните практически умения, така и културното им възприемане на изкуството.