Регион Ямбол отчита растеж в математиката, но изостава по български език
Седмокласниците в Ямбол подобряват резултатите си по математика, докато по български език и литература са под средното ниво за страната

Регион Ямбол отчита значително подобрение на резултатите по математика на седмокласниците на националното външно оценяване, става ясно от данни на Регионалното управление на образованието (РУО). Макар по математика областта да заема седмо място в страната, по български език и литература (БЕЛ) резултатите са по-ниски, коментира началникът на просветния инспекторат Стойко Стойков пред БТА.
Значителен напредък по математика
На тазгодишния изпит по математика седмокласниците в област Ямбол са постигнали среден резултат от 42,2 точки, при среден за страната резултат от 42,74. Това е осезаем напредък спрямо миналогодишното представяне, когато учениците от региона са получили средно по 40,39 точки. Най-големият ръст е бил отчетен именно миналата година с увеличаване на резултата с 9,59 точки спрямо 2023 година.
„Няма как да не сме доволни от тази тенденция”, заяви Стойко Стойков, подчертавайки устойчивото подобрение в математическите знания на седмокласниците в региона.
Изоставане по български език и литература
Резултатите по български език и литература на националното външно оценяване за област Ямбол са по-скоро отрицателни. Седмокласниците се нареждат на 21-во място сред 28-те области в страната с 46,6 точки среден резултат, докато средният за страната е 55,91 точки. Освен това, резултатът тази година е по-нисък спрямо 48,68 точки, постигнати през 2024 г.
Стойко Стойков отбеляза, че областта трябва да обърне внимание на тази тенденция и да предприеме мерки за подобряване на постиженията по БЕЛ.
Отсъствия и прием в осми клас
Около 4,5% от седмокласниците в област Ямбол не са се явили на националното външно оценяване. От общо 1002 ученици 46 не са участвали в изпита по български език и литература, а 45 – по математика. Регионалното управление на образованието напомня, че при неприсъствие без медицинско удостоверение, учениците получават автоматично двойка за съответния предмет, което намалява техния бал при кандидатстване.
Според наблюдения на експертите, някои ученици умишлено пропускат изпитите, пресмятайки, че дори с двойки тяхното класиране ще ги класира за избрано средно училище.
Относно държавния план-прием за учебната 2025-2026 година, област Ямбол разполага с 44 паралелки в 20 училища за осми клас. Общият брой места за осмокласници в региона е 1124.
Образователни перспективи и препоръки
От Регионалното управление на образованието в Ямбол призовават за активни мерки за повишаване на постиженията по български език и литература, като същевременно продължат да задържат и развиват положителната тенденция в математиката.
Подобряването на учебния процес, насърчаването на редовната явност на националните изпити и увеличаването на мотивацията на учениците са сред основните предизвикателства пред образователната система в региона.