Профилираната гимназия "Пейо Яворов" в Петрич участва в "Театрална класна стая"
Проектът развива умения чрез театрална игра и активно участие на ученици от Петрич и Пловдив с подкрепата на Национален фонд "Култура"

Профилирана гимназия „Пейо Яворов“ в Петрич участва в уникален проект, наречен „Театрална класна стая“, който има за цел да развие уменията на учениците чрез театрална игра и активно гражданско участие. Инициативата се финансира от Национален фонд "Култура" по програма „Създаване 2024“ и се осъществява в партньорство с Исторически музей Петрич и Професионална гимназия по облекло "Ана Май" – Пловдив.
Проектът и участниците
Исторически музей Петрич е основният бенефициент на проекта. От страна на Профилираната гимназия „Пейо Яворов“ в Петрич като учител-медиатор участва Здравка Трайкова, преподавател по български език и литература. Според арт асистента Ани Шаркова, която е и активен участник на терен, в инициативата са включени общо 16 ученици – 10 от Петрич и 6 от Пловдив, които са от различни класове, между осми и единадесети.
За осъществяването на проекта се използва методът „форум театър“. Сценарият на пиесата, която младите актьори ще представят на сцената, ще бъде избран от самите тях. Този подход позволява не само актьорска игра, но и активната роля на публиката, която се включва като гражданско общество, споделя арт асистентът.
Общуване, обучение и изява
До момента всички ученици, идващи от двата града, не са се срещали лично, а са общували само чрез ръкописни писма, изпращани по пощата. Премиерата на пиесата „Тихи сълзи“ е планирана за 20 юни на сцената на Народно читалище „Братя Миладинови“ в Петрич. След това постановката ще бъде изиграна още веднъж на 1 юли пред Исторически музей Петрич.
Сред дейностите през юли е организирането на творчески лагер в град Чепеларе. Там участниците ще представят своите пиеси и ще вземат участие в работилница с актьори и културни дейци, което добавя допълнителна стойност към обучението им и приобщаващия характер на проекта.
Ролята на театъра и режисьорският поглед
Режисьорът Лилия Секова отчита голям интерес и ентусиазъм от страна на участниците. „Децата са много талантливи и участват с голямо желание. Смятам, че с подобен тип инструмент, какъвто е театърът, можем да покажем на децата как могат да се изразяват по-добре, да общуват по-добре, как да показват емоциите и чувствата си и да преодоляват определени ограничения в общуването на живо“, споделя тя.
Учениците преминават през обучение, което е еквивалентно на курс в специалност „Актьорско майсторство“, изучаван през четири години в университета. В момента те изучават поговорки, етюди и изграждане на образ. Режисьорката добавя, че темите на пиесата се основават на лични истории на участниците, които са свързани с проблеми, вълнуващи ги.
Интересен аспект на пиесата е нейният сюжет с отрицателен край, който обаче се променя чрез активната намеса и диалог на публиката: „Крайният сюжет на пиесата е с отрицателен край, но когато се намеси публиката чрез споделяне на своето мнение, всичко трябва да завърши с положителен край“, допълва Лилия Секова.
Театърът като социален инструмент
„Театрална класна стая“ е проект, който демонстрира как изкуството може да бъде използвано като средство за социално общуване и развитие. Той съчетава традиционните театрални техники с иновативна методология, насърчаваща активното включване на младите хора и публиката в диалог за решаване на лични и общностни проблеми.
Успешната реализация на проекта показва, че творческите практики могат да допринесат значително за личностното израстване на учениците и за създаването на по-сплотена и отговорна общност.