Проф. д-р Николай Габровски иска повече регулации за електрическите тротинетки

Експертът подчертава нуждата от ограничаване на скоростта и повишаване на възрастовата граница за управление

Проф. д-р Николай Габровски иска повече регулации за електрическите тротинетки
Снимка © Кореспондент на БТА в Плевен Юрий Конов

Началникът на Клиниката по неврохирургия и заместник-директор по медицинска дейност в УМБАЛ „Н. И. Пирогов“ чл.-кор. проф. д-р Николай Габровски призова за допълнителни регулации при ползването на електрически тротинетки в България. Той направи тези изказвания по време на участието си във Втория конгрес на Българската асоциация по минимално инвазивна и роботизирана хирургия в Медицинския университет в Плевен, подчертавайки нуждата от ограничаване на скоростта и ползването им през нощните часове, както и от повишаване на минималната възраст за тяхното управление.

Необходимост от нови правила и ограничения

Според чл.-кор. проф. д-р Габровски, въпреки че вече са въведени някои регулации за използването на електрически тротинетки, те са недостатъчни за справяне с нарастващата степен на инциденти. Той предложи минималната възраст за ползване да бъде повишена на 16 години. Специален режим за регистрация и лицензиране трябва да се прилага и за мощните или по-мощните модели електрически лични превозни средства.

„Електрическите тротинетки са сравнително нов феномен, наложил се едва преди няколко години. Ние, като лекари, наблюдаваме, че травмите, свързани с тези превозни средства, често се отличават с по-голяма тежест и по-честа поява в спешните отделения,“ обясни проф. Габровски.

Растяща тревога за безопасността на пътя

Той поясни, че броят на хората, търсещи медицинска помощ заради инциденти с електрически тротинетки, се увеличава, а случаи на фатални произшествия вече са факт. „Не става дума само за контузии и болки – става въпрос за загуба на човешки животи,“ допълни неврохирургът. Според него две основни причини затрудняват безопасното ползване на тези превозни средства: нестабилността поради малките гуми и високата скорост, с която се движат, често в много кратък период от време.

„Основен проблем е и липсата на ясен контрол – не е определено кой следи за спазването на правилата. В същото време безотговорното поведение като шофиране под влияние на алкохол или каране от повече от един човек често води до трагедии,“ посочи проф. Габровски.

Локални инциденти и мерки в Плевен

В Плевен вече има няколко регистрирани инциденти с електрически тротинетки, които доведоха до сериозни последствия. Един полицай бе повлечен в центъра на града, а малко дете беше блъснато. Местните власти са предприели мерки, като отнемат електрически тротинетки на водачи, които нарушават обществения ред и се движат в забранени зони, особено в пешеходните участъци на центъра.

„В момента се изготвя статистика за пътните произшествия, свързани с електрическите тротинетки, за да се идентифицират конкретните причини и да се разработят адекватни решения,“ уточни проф. Габровски.

Новите регулации и допълнителните ограничения целят повишаване на безопасността както на самите водачи, така и на пешеходците, които все по-често стават жертви на-често тежки инциденти с електрически тротинетки.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent