Поколение Z: Устойчивият туризъм и новите пътешествия
Туристите от поколение Z търсят природа и културни изживявания, комбинирайки работа и почивка

Туристите от поколението "Z" искат да пътешестват устойчиво, търсейки природа и култура, като същевременно се включват в добри дела, разказа за БТА Мартин Тотев, собственик на българската платформа за пътешествия "ТравълСмарт". Той коментира нагласите и тенденциите в началото на сезона на пътуванията, основавайки се на обратната връзка от близо 80-те хиляди потребители на платформата през десетгодишната й история.
Според Тотев, все повече хора искат да имат свободата и контрола за своето пътуване, което е факт през последните 10 години. Навлизането на нискотарифните авиокомпании и платформите за самостоятелно резервация значително увеличава интереса към пътуванията. През 2024 година броят на българите, пътуващи в чужбина, нараства в сравнение с предпандемичната 2019 година. Само през февруари 2025 година в чужбина са пътували 538 163 българи, от които 159 556 души са посочили почивка или екскурзия като причина, сочат данни от Националния статистически институт.
Промени в туристическите предпочитания
През последните три години се наблюдава значителна промяна в поведението на туристите. Хората предпочитат по-дълги пътувания, независимо дали с самолет, автомобил, каравана или кемпер. Това е свързано с тенденцията да се посещават по-малко известни места, известни като дестинации "Извън ясно утъпкания път". Тотев отбеляза, че все по-често работещите хора комбинират работа и почивка, като избират нови места, за да изследват и да се насладят на околната среда.
Според него, през 2025 година ще пътуват повече хора, но по различни начини, включително със самолет, кемпер или автомобил. Нараства и интересът към "племенния туризъм", при който групи от хора с обща тема, като фотографски експедиции или приключенски пътувания, се събират, за да пътуват заедно.
Влияние на гейминга и новите дестинации
Поколението "Z", което е родено между средата на 90-те години на 20 век и началото на 21 век, е обединено и от гейминг манията. Младите хора често пътуват, за да се срещнат на живо, обменят мисли и посещават места, вдъхновени от видеоигрите. Спортни събития, фестивали и концерти също привлекат внимание, като предизвикват общностни пътешествия.
Тотев подчерта, че с навлизането на нискотарифните компании, българите започват да посещават нови дестинации, търсейки тръпката от непознатото. Те са обходили известните места и сега се насочват към по-интересни и вълнуващи дестинации, като Лион, Андалусия и Калабрия.
Устойчивият туризъм - бъдещето на пътуванията
Устойчивият туризъм става все по-важен тренд, особено сред поколението "Z". Той включва минимален негативен ефект върху околната среда и общността. Туристите търсят екосъобразни начини за пътуване, като искат да оставят положителен следа в местата, които посещават. Вместо традиционни забавления, те предпочитат да участват в доброволчески дейности, които допринасят за местната общност.
Тотев заключи, че устойчивият туризъм ще продължи да се развива, тъй като все повече хора осъзнават необходимостта от баланс между личните им желания и опазването на околната среда.
Платформата "ТравълСмарт" отбелязва 10 години от създаването си през 2015 година, с цел споделяне на опит и препоръки, свързани с пътувания. Споделянето на информация е важно за туристите, за да вземат информирано решение за своето пътуване.