Петя Глеридис подчертава ролята на творческото мислене в успеха на зрелостниците
Преподавателката от Второ СУ Търговище аргументира значението на творчески подходи и иновативни методи в обучението по английски език.

Преподавателят по английски език Петя Глеридис от Второ средно училище „Проф. Никола Маринов“ в Търговище подчертава значението на творческото мислене в образованието и чуждоезиковото обучение за успеха на младите хора. Тя аргументира своята позиция с отличните резултати на зрелостниците от нейния клас на държавните матури тази година.
На изпита по английски език тази година 17 зрелостници от училището се явиха, като девет от тях получиха отлични оценки. Петима завършиха с много добър успех, а трима с добър. Средният брой точки на зрелостниците е 79,56, което значително надвишава средното за страната – 74, и средното за региона – 73,45. Гледирис отбелязва още, че резултатите на останалите зрелостници от училището са също впечатляващи, като около половината от оценките във випуска са отлични.
Творческото мислене като основа на учебния процес
Второ СУ „Проф. Никола Маринов“ е първото в България, основано през 1970 година, в което са разкрити паралелки с профилирано изучаване на музика и изобразително изкуство. Това привлича млади хора с творчески интереси и настрой.
По време на Регионален образователен форум на тема „Умения на XXI век“, организиран в рамките на Националната програма „Иновации в действие“, Глеридис защити тезата си, че творческото мислене играе ключова роля във формирането на множество умения и компетенции у учащите се. „Творчеството обединява, но и подчинява останалите грамотности, качества и компетенции“, посочи тя. Според нея любопитството, изследователският дух и въображението са двигателите на учебния процес и основата за развитието на базови умения като четене и смятане, както и за по-сложни мисловни умения и адаптивност.
Иновативни методи в обучението по английски език
Петя Глеридис обяснява, че творческото мислене се насърчава и чрез конкретни учебни техники, използвани в клас. Един от методите е „бягащата диктовка“ с творчески елемент, която развива ключови умения и е подходяща за различни типове ученици - визуални, кинетични и слухови. В този подход учениците се редуват в ролите на „бегач“ и „писар“, като вместо дословно диктуване, се използва преразказ от различна гледна точка и включване на отворен финал, който учениците сами дописват. Тази техника насърчава споделеното творчество и развива умения за съвместна работа.
Освен това, за стимулиране на мисленето и комуникацията се използва методът „Шестте мислещи шапки“ на Едуард де Боно. Този метод подпомага развитието на слушане, писане, четене и говорене, като същевременно насърчава емпатия и смяна на гледните точки.
Други креативни упражнения включват писане на акростихове, анаграми, панграми, липограми и творческо писане на чужд език, с което се развиват аналитични и литературни умения на учениците.
Доказателства за успех и ползите от творческото мислене
Петя Глеридис е убедена, че творческото мислене е предпоставка за развиване на важни умения като метакогниция, междуличностна комуникация и ефективно решаване на проблеми. Тя припомни, че от 2022 година PISA включва творческото мислене като част от своите изследвания, което потвърждава значимостта на тази компетентност.
Възпитаниците на Второ СУ Търговище са демонстрирали успех в Националното състезание по творческо писане. Два пъти в последните години те заемат престижни места – на трето през преди две години, след Софийската математическа гимназия „Паисий Хилендарски“ и Втора английска гимназия „Томас Джеферсън“, а тази година деветокласничка от училището спечели първо място в предварителния конкурс на тема „Литературни наслади“ в своята възрастова група.
Развиване на умения за бъдещето
Творческото мислене в образованието се очертава като критичен фактор за адаптивността, инициативността и комплексната грамотност на младите хора. Според Петя Глеридис то не просто обогатява знанията, а подпомага изграждането на цялостна личност, подготвена за предизвикателствата на двадесет и първи век.