Общинският съвет гласува индексиране на таксите за строителство в София
Предложението цели да ограничи презастрояването и да увеличи приходите за инфраструктура в столицата

Общинският съвет на София се готви да гласува тази седмица предложение за индексиране на таксите за разрешителни за строеж, което цели да ограничи презастрояването в града и да увеличи приходите за инфраструктурни проекти. Борис Бонев, председател на групата на „Спаси София“ в Столичния общински съвет (СОС), посочи, че гласуването в четвъртък ще покаже кои съветници действително се борят срещу масовото строителство и кои защитават интересите на инвеститорите.
Предложението за индексиране на таксите за строителство
Бонев обясни, че внесеният доклад предвижда актуализация на таксите за разрешителни, които не са променяни от 2006 г. В момента тези такси са средно около 10 лева на квадратен метър, което е несъразмерно с пазарната цена на имотите, достигаща около 2500 евро на квадратен метър. Това означава, че общината получава прекалено малко пари, с които да инвестира в инфраструктура за новите сгради.
„Приемайки, че таксата остава такава, общината губи значителни средства“, каза Бонев. Той изчислява, че само в индустриалната зона „Хладилника“ загубите на градския бюджет заради нерегулираните такси надхвърлят 10 милиона лева от 2008 г. насам.
Общинският съветник заяви още, че опитите на групата на „Спаси София“ да ускорят процеса и да внесат доклада още в началото на мандата са били блокирани от администрацията, която не е дала необходимите данни и няма отговори на поставени въпроси. Последната кореспонденция с Направление „Архитектура и градоустройство“ в София е от ноември 2023 г., но резултатите са нулеви.
Значението на новите такси и опасностите от забавяне
Според Борис Бонев всяко забавяне на гласуването и приемането на новите такси позволява на инвеститорите да подават заявления за строителни разрешителни при старите, по-ниски цени. „Очакваме дори опити за подаване на „кухи заявления“, за да се запазят предимства и да се избегнат по-високите такси“, предупреди той.
Арх. Росица Николова от „Спаси София“ допълни, че отказът на главния архитект в момента за строежа на 215-метров небостъргач на „Тодор Каблешков“ и „Черни връх“ не е окончателна пречка. Тъй като инвеститорът може да обжалва, има вероятност делото да се разглежда отново чак през ноември 2024 г., когато проектът реално ще бъде внесен повторно.
Инструмент за по-добра градска политика и инвестиции
Арх. Николова уточни, че увеличението на таксите е изчислено на база инфлационния индекс за последните 19 години и предвижда удвояване на сумите. Тя акцентира, че това няма да навреди на инвестициите, а напротив – ще даде на Столична община инструмент за градивна политика в строителството.
Борис Бонев очаква, че новите такси ще донесат около 30 милиона лева допълнително на година в общинския бюджет. Тези средства ще могат да се използват както за изграждане на необходимата инфраструктура, така и за отчуждаване на имоти за нови детски градини, зелени площи и паркове.
Общинският съветник предложи създаването на национален фонд „Благоустрояване“, който да събира всички такси и данъци, свързани със строителството, и който да бъде включен в Закона за устройство и застрояване на София. Този фонд ще позволи въвеждане на диференцирани такси според районите в столицата, с цел да се ограничи строителството в вече пренаселените зони като южната част на града и да се стимулират инвестиции в по-малко развити райони.
На финала Борис Бонев коментира, че част от политическите партии в СОС, като „Продължаваме Промяната“ и „Демократична България“, все още не са решили дали да подкрепят доклада заради алтернативно предложение с по-високи такси. Той призова съветниците да проявят отговорност към софиянци и да приемат предложението в четвъртък, а евентуалните нови идеи да се разглеждат след като настоящият доклад влезе в сила.