Община Габрово въвежда принципа „замърсителят плаща“ за битови отпадъци
Преходът към новия модел започва с пилотни проучвания и постепенно увеличение на таксите за жилищни имоти от 2026 г.
Община Габрово планира плавно въвеждане на принципа „замърсителят плаща“ за такса битови отпадъци (ТБО) при жилищните имоти от 2026 г. Промяна в размера на таксата за нежилищните имоти, които обслужват бизнесите, не се предвижда. Това съобщават от местната администрация на своя уебсайт.
Кметът на Габрово Таня Христова подчертава нуждата от отговорен и постепенен преход към новия модел: „Въвеждането на принципа „замърсителят плаща“ е неизбежна реформа, но тя не може да се случи шоково и без ясен преходен период. Подхождаме отговорно – предстоят прецизни изчисления и анализи на всички законово допустими варианти, за да изберем най-справедливия и устойчив модел. Паралелно с това ще работим активно за промяна в поведението на хората – за повече разделно събиране и по-малко отпадъци.“
Подготовка и прогнози за прилагането на новия модел
Общината предвижда, че ако не се намали количеството генерирани отпадъци и не се подобри разделното събиране, до 2028 г. домакинствата ще са изправени пред значително увеличение на таксите. Кметът Христова коментира: „Изчисленията показват, че при прилагане на варианта „на брой ползвател“ таксата би станала до три пъти по-висока в града и до десет пъти – в селата. Това е неприемливо. Нашата цел е промяната да бъде справедлива, предвидима и да стимулира хората да замърсяват по-малко, а не да ги натоварва финансово.“
Новият принцип предвижда таксата да се определя въз основа на количеството генериран отпадък, измерван чрез торби, вместимостта на съдове или брой ползватели. За 2026 г. Община Габрово планира пилотно измерване в избрани квартали и населени места, което ще осигури необходимите данни за разработването на точен и справедлив модел.
Финансовите аспекти и планираното увеличение на таксите
Според анализите, при запазване на настоящите тарифи, приходите няма да покрият разходите за сметосъбиране, транспортиране, сепариране, третиране на отпадъците и поддържане на чистотата. Затова за жилищните имоти в града се предлага увеличение на таксата между 10 и 30 лв. годишно, в зависимост от зоната, а в селата увеличението ще бъде между 5 и 15 лв. годишно. При бизнес имотите таксата ще остане без промяна.
Общината алармира, че без наличието на надеждни данни рискът от рязко и непропорционално увеличение на таксите за домакинствата е значителен. Поради това проектът предвижда многогодишен преходен период, през който ще се работи както по усъвършенстването на методите за управление на отпадъците, така и по активното ангажиране на населението към променени поведенчески модели.
Пътят напред към устойчиво управление на отпадъците
До 2028 г., когато завършва трите години на преход, общината ще извърши задълбочени изчисления и ще разгледа различни законово допустими варианти за определяне на таксата, включително на база брой ползватели. Усилията ще се насочат към популяризиране на разделното събиране и намаляване на отпадъците с цел осигуряване на справедлив и прогнозируем модел за всички граждани.
Желаещите да се запознаят с проекта за общ административен акт за одобряване на плана за разходите и определяне на таксата за 2026 година могат да го направят на сайта на общината.