Мито Орозов и първото българско промишлено изложение в Пловдив през 1892 г.

Врачанският индустриалец представя автомобили и получава високи отличия, вдъхновявайки развитието на индустрията у нас.

Снимка © БТА

Мито Орозов, първият индустриалец във Враца, е бил сред инициаторите и организаторите на първото българско промишлено изложение в Пловдив през 1892 г. Това съобщи завеждащият отдел „Етнография“ към Регионален исторически музей – Враца, Силвия Гарванска, по повод представянето на априлския брой на списание ЛИК, посветен на темата „България и световните изложения“.

Врачанският индустриалец и първото изложение в България

Според Гарванска, Мито Орозов е участвал активно в учредяването и организацията на първото у нас промишлено изложение, като е представил „брички и кабриолети“ – модерни превозни средства, произведени във фабриката му. След представянето на изложението княз Фердинанд закупил каляска за 1300 лева, а Орозов получил титлата придворен доставчик на превозни средства.

„Продукцията му става все по-търсена, а клиентелата се разширява“, допълни Гарванска. Тя отбеляза, че в рамките на изложбата Орозов е показвал табло-каталог с ценоразпис и 25 снимки на произведените автомобили, с което привличал вниманието на посетителите.

На изложението в Пловдив той печели златен и сребърен медал за своите продукти и вдъхновява и други врачански индустриалци да участват в търговски панаири. Сред тях са майстори копринари, печелили златни медали, и винопроизводители представили сорта „врачанска теменуга“.

Растеж и международно признание

Орозов продължава своето успешно участие в изложби и през следващите години. През 1895 г. в Плевен и през 1897 г. в Русе неговите автомобили са награждавани с най-високи отличия. За пръв път той изнася продукцията си извън България през 1907 г. на изложението в Лондон, където също печели златен медал.

„Съществуват сведения, че е бил и на изложението в Париж през 1900 г., където се е срещнал с Хенри Форд, както и по-късно в Лондон, където е имал разговори с представители на американската автомобилна фабрика на Форд“, каза Гарванска. Според нея врачанинът е получил предложение да произвежда и доставя купета за автомобилите на Форд, което показва високото признание за неговото майсторство и иновационен дух.

Живот и принос за индустриалното развитие на Враца

Мито Орозов е роден през 1859 г. във Враца, идва от скромно семейство и е самоук коларо-железар. Започва като чирак, но с времето се превръща в пионер на индустриализацията в града. През 1883 г. основава собствена фабрика за леки автомобили, а през 1887 г. разширява екипа си с майстори от Унгария и Сърбия, които му помагат да прилага нови техники за боядисване и лакиране.

Във фабриката му са работели между 20 и 30 души, като всяко изделие се изработвало ръчно с голяма прецизност. Дървото за колите отлежавало по три години преди да бъде използвано, което гарантирало високо качество. Орозов е бил изключително точен в изчисляването на крайната цена на моделите, разпознавал е различните пазарни ниши и е поставил ясен ценоразпис – практика, нова за тогавашното време.

Той е изработил и правилник за своите чираци, като изисквал да имат желание за учене и образование. Редовно ги изпращал с конкретни указания да черпят знания от читалище „Развитие“. Във фабриката са били поставяни мотивационни лозунги, а работният ден бил девет часа, което било значително подобрение в сравнение с традиционните 13-14 часа. Орозов е създал и коларско училище във Враца.

Силвия Гарванска описва Мито Орозов като уникална и прогресивна личност, която е надхвърлила времето си с новаторството и прецизността си. След смъртта му, през 1923 г., когато голям пожар във Враца изпепелява фабриката, синовете му възстановяват производството и продължават делото му.

Влиянието на Мито Орозов върху развитието на региона

Споделената информация беше представена и в Националния пресклуб на БТА във Враца, където също присъстваха ученици от СУ „Отец Паисий“. Историята на Орозов е важен пример за ролята на индивидуалния предприемачески дух в индустриалното развитие на България през края на XIX и началото на XX век.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини