Камарата на частните съдебни изпълнители стартира кампания за финансовата грамотност на младежите
Инициативата започна днес във Враца и цели обучение на гимназисти за управление на лични финанси и кредити

Камарата на частните съдебни изпълнители стартира информационна кампания, насочена към младите хора с цел повишаване на финансовата им грамотност и информираност относно кредитите. Това съобщи пред БТА Нели Николова, помощник съдебен изпълнител във Враца при частен съдебен изпълнител Момчил Нелов.
Кампанията е насочена предимно към ученици от втория гимназиален етап и има за цел да им предостави знания и умения за управление на личните финанси. Сред основните теми са структуриране на бюджета, контрол върху приходите и разходите, както и изграждане на умения за спестяване. Отделно се обръща внимание на рисковете от неправилно планиране, което често води до образуване на задължения и лоши дългове.
Обучение за кредитни продукти и ролята на частния съдебен изпълнител
По време на кампанията младите хора ще бъдат запознати с различните видове кредитни продукти. Те ще научат как да преценяват елементите на кредитите и на какво да обръщат внимание при вземането им. Важна част от обучението е и представянето на фигурата на съдебния изпълнител – какво представлява той, какви са функциите му и как се осъществява изпълнението на съдебни решения.
„Ще обясним как кредиторите, когато не получават средствата по изтегления кредит, могат да се обърнат към съда за защита и как се издава съдебен лист, както и процедурата по неговото изпълнение“, посочи Николова.
Причини за инициативата и притеснения от нарастващата задлъжнялост сред младите
Основен мотив за организирането на кампанията е статистиката, която показва тревожен ръст на дела срещу млади хора на възраст между 18 и 30 години заради непогасяване на кредити. „След навършване на пълнолетие младите хора стават дееспособни и могат да теглят кредит, но при неправилно управление на бюджета е възможно да попаднат в затруднено финансово положение и да стигнат до съдебен изпълнител“, обясни Николова.
Друг сериозен проблем според нея са рекламите на кредитни продукти, които привличат младите с обещания за лесно и бързо получаване на желаните стоки или услуги, без да подчертават необходимостта от последващо погасяване на задълженията.
„Когато даден човек стане самостоятелен, неминуемо се сблъсква с необходимостта от финансова грамотност. Мнозина учат този урок „по неволя“, но е важно темата да се интегрира сериозно в училищната програма. Един единствен учебен час не е достатъчен, за да предаде тези знания“, допълни помощникът съдебен изпълнител.
Началото на кампанията и бъдещи срещи
Първата среща от кампанията се проведе днес във Враца със зрелостници от Средно училище „Козма Тричков“. Според Николова, инициативата ще продължи и в други учебни заведения, а екипът е подготвен да достигне до по-голяма аудитория, като предостави ценни знания и практически умения.
„Ще се радваме да изпълним мисията си и да подпомогнем младежите в управлението на личните им финанси и разбирането на кредитните механизми“, заяви тя.