Измервания разкриват опасно ниско сцепление на път Е-79 край Монтана

Експерти от ЕЦТП установиха сериозни проблеми с износен асфалт на пътния участък, където стана тежка катастрофа с жертва и ранени

Измервания разкриват опасно ниско сцепление на път Е-79 край Монтана
Снимка © Кореспондент на БТА в Монтана Цветомир Цветков

Експерти от Европейския център по транспортни политики (ЕЦТП) извършиха измервания на сцеплението на асфалта на главен път Е-79 в община Монтана, на мястото на тежка катастрофа, при която един човек загина, а други трима бяха ранени. Проверката се проведе в късния следобед след инцидента, станал около 20:15 часа на участъка между село Смоляновци и отбивката за село Каменна рикса.

Измервания на сцеплението и открит проблем с износения асфалт

С помощта на специализиран уред е измерено съпротивлението на хлъзгане на асфалтовото покритие между километър 86-и и 87-ми на път Е-79. Резултатите показаха, че поради износване на горния слой сцеплението между гумите и пътната настилка е значително по-ниско от стандарта. По време на измерванията движението в този участък беше временно спряно от полицията, за да се гарантира безопасността на експертите и участниците в движението.

Диана Русинова от ЕЦТП поясни, че според нормативите стойностите на сцепление против хлъзгане трябва да достигат 55 SRT (Skid Resistance Tester). В конкретния участък обаче измерванията показват стойности между 40 и 45 SRT, което е значително под нормата. Този проблем засяга не само пътя край Монтана, но и целия регион на Северозападна България.

„В други точки от Северозападна България сме установявали дори по-ниски стойности, достигащи 0,01 SRT при норма от 55. Кръпките по пътя допълнително намаляват сцеплението, което създава сериозна опасност за участниците в движението“, обясни Русинова пред журналисти.

Според нея износващият се горен слой на асфалта е консуматив, който трябва да се подменя периодично. Трафикът по този пътен участък е много натоварен, а подмяната на настилката е трябвало да стане преди повече от 10 години. Сегашното състояние на асфалта е типично за Северозападна и Северна България, като по редица места в региона е регистриран сходен проблем.

„Този опасен участък трябва да бъде включен в зоните с концентрация на пътнотранспортни произшествия (ПТП). Ще направим препоръки в доклада си, базиран на днешните измервания и проверка“, добави Русинова.

Обстоятельствата около тежката катастрофа на път Е-79

Българската телеграфна агенция припомня, че инцидентът се случи в същата зона – челен сблъсък между лек автомобил „Рено Канго“ и тежкотоварен камион с прикачено ремарке. При катастрофата загина 48-годишен мъж от Силистра, който шофирал леката кола, а в нея пътували съпругата му и двамата им синове на 15 и 21 години.

В резултат на инцидента двамата младежи са на командно дишане в реанимацията на болницата в Монтана с множество тежки травми – коремни, гръдни и черепно-мозъчни, а майката е с коремна травма и счупен крайник.

В момента за изясняване на детайлите по катастрофата са назначени автотехническа, медицинска и други експертизи. Целта е да се установи какво е довело до навлизането на лекият автомобил в лентата за движение на товарния автомобил и да се разберат причините за тежкия сблъсък.

Необходимостта от спешни мерки за безопасност

Проучването на състоянието на настилката на важния пътен участък подчертава сериозните проблеми с пътната безопасност в Северозападна България. Износеният асфалт и ниското сцепление увеличават риска от пътнотранспортни произшествия, особено при натоварен трафик и тежки условия на движение.

Експертите настояват за спешна подмяна на износения асфалт и предприемане на допълнителни мерки, които да гарантират по-висока безопасност на пътя. Включването на участъка в регистрите за концентрация на ПТП ще помогне за по-добър контрол и насочване на ресурсите към решаване на проблема.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent