Изложбата "Без напрежение 2" показва творчеството на млади фотографи от Варна
Ученици от Школа "Дедал" представят осем проекта с различни концепции и форми на изразяване

Изложбата „Без напрежение 2“ закрива учебната година във варненската Школа „Дедал“, представяйки творбите на осем младежи от фотографския курс. Те показват серии дигитални снимки, обединени от обща идея и концепция, което дава възможност за различни творчески изрази.
Учебен процес и концепция на изложбата
Първата изложба „Без напрежение“ бе организирана преди две години, а настоящата продължава инициативата с учебна цел, пояснява ръководителят на фотографската школа Георги Стоянов пред БТА. Той разяснява, че участниците започват да развиват идеите си още през януари. Във февруари проектите се представят за групово обсъждане, където се доизясняват както концепциите, така и визията.
Ръководителите не налагат обща тема, за да не ограничават свободата на изразяване на младите автори. Стоянов отбелязва, че различните интереси на участниците изискват подход, който оставя място за индивидуален подход. Той допълва: „Главното е те да работят с желание, да не правят нищо на сила, тогава крайният резултат е добър.”
Проекти и творчески решения
Мартин Йоновски представя колекция от снимки, подредени в албум. Този формат е избран съвместно с останалите участници от школата. Фотографиите, направени спонтанно, са подбрани, за да изградят визуални и тематични нишки, които създават цялостно визуално преживяване. Стоянов уточнява, че подредбата следва тонална логика – от по-мрачни, монохромни кадри към цветни, оформящи настроение като в разгръщащ се ден.
Даяна Свиленова, с висше образование, излага проект „Сглобка“ под формата на инсталация. Фотосите й са поставени върху пространствени форми, наподобяващи мозайка. Тя изследва фрагментираната и променлива природа на идентичността. Важен детайл е аквариум с вода, през който лицето се пречупва, изкривява или изчезва, заснето в различни кадри. Авторката базира идеята си на понятието пост-идентичност – идентичността не е стабилна, а се „сглобява“, подобно на пъзел.
Гергана Венкова се фокусира върху изоставени сгради във Варна, като спортния комплекс и синагогата, притисната между други постройки. Тези обекти са били средство за обществен живот, но днес са в разруха.
Малена Маринова представя портрети чрез силуети, експериментирайки с рисуване със сянка вместо със светлина – основен елемент във фотографското изкуство, според Стоянов. Слав Денчев акцентира върху пейзажи, заснети в мъгла.
Андреа Ташева изработва колаж „Намеса“, който съчетава гледки от крайбрежието на Варна, „замърсявани“ от следи на човешка дейност. С посланието, че понякога безразличието е най-голямата намеса, тя подчертава значимостта на социалното съзнание в творчеството си.
Юлия Милева визуализира истории от Борис Виан с допълващи текстове от „Пяната на дните“. Мина Георгиева снима обекти, създадени от хартия, които разказват история в три кадъра подготвителна за късометражен филм за трима магьосници.
Творческо развитие и образователна стойност
Проектите от изложбата демонстрират разнообразие във визуалния изказ и подходи, които развиват уменията на младите фотографи. Включването на различни медии и формати разширява възможностите за изследване на художествени теми и идеи.
Ръководството на школата „Дедал“ подчертава значението на свободата за креативност без наложени ограничения. Това обогатява образователния процес и подкрепя личностното израстване на участниците.