Юлия Стефанова: Аутизмът е различен начин на мислене, не болест

Педагогът акцентира върху индивидуалния подход и важността на подкрепата в приобщаващото образование

Юлия Стефанова: Аутизмът е различен начин на мислене, не болест
Снимка © БТА

На 18 юни световната общност отбелязва Деня на достойнството на хората с аутизъм, а Юлия Стефанова, педагог и директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в Сливен, подчерта, че аутизмът не е болест, а различен начин на възприемане на света.

Аутизмът – различен начин на мислене и възприемане на света

Юлия Стефанова, с богат професионален опит в специалната педагогика, споделя, че през годините работата с деца с различни състояния я е обогатила както в професионален, така и в личен план. Тя има идея да напише книга с препоръки и насоки за родители и учители, когато приключи своя професионален път.

Според Стефанова, сред обществото все още съществуват митове, свързани с аутизма, като например, че хората от аутистичния спектър не могат да се обучават или да водят пълноценен живот. Тя категорично опровергава тези твърдения, като подчертава, че аутизмът представлява различен начин на мислене. Всяко дете с аутизъм проявява различни поведение и нужди, което налага индивидуален подход в образователния процес.

Практически насоки за общуване и подкрепа

Юлия Стефанова дава конкретни препоръки за работа с деца от аутистичния спектър. Комуникацията с тях трябва да бъде кратка, ясна и конкретна, без излишни обяснения. Тя отбелязва важността на разбирането на свръхчувствителността към светлина, шумове и миризми, които могат да предизвикат паникатаки.

Стефанова изтъква значението на следването на рутината, тъй като предвидимостта създава усещане за сигурност, а всяка внезапна промяна може да бъде силно стресираща за децата с аутизъм. Не по-малко важно е да се открие какво вълнува детето – дали това е музика, изобразително изкуство, спорт или други сфери – и да се стимулира развитието на тези интереси и таланти.

„Не трябва да се подценява възможността тези деца да се реализират професионално. Те могат да бъдат отлични програмисти, математици, музиканти или художници. Нужно е само да се открие и развие техният потенциал“, допълва Стефанова.

Иновативни методи и актуални успехи в Сливен

В Регионалния център за приобщаващо образование в Сливен се прилагат съвременни методики и специализирани средства за комуникация като „100 програми“, Cboard и Комуникатор 5. Работата с родителите се разглежда като съществена част от подкрепата.

Юлия Стефанова отбелязва значителен напредък в обучението и социалната интеграция на деца с аутизъм спрямо периода 2006–2007 година. Тя приветства усилията на Министерството на образованието и науката, което в последните години инвестира сериозно в тази област.

„Децата с аутизъм са интересни, способни и уникални. Те могат да бъдат добри приятели, колеги и събеседници. Те са част от нас и ние ще бъдем само по-богати, когато сме част от техния свят“, завършва Стефанова.

Известни личности от аутистичния спектър

Темпъл Грандин, известна личност от аутистичния спектър, казва: „Не съм като останалите хора. Аз мисля в образи.“ Нейните трудове и лекции са помогнали на хиляди родители и специалисти. Сред другите примери за хора с аутизъм са Алберт Айнщайн и активистката Грета Тунберг, които демонстрират, че хората с аутизъм могат да притежават изключителни способности.

Освен това Стефанова посочва, че някои деца с двигателни, зрителни или слухови затруднения могат да проявяват характеристики, подобни на тези при аутизъм, което налага внимателен и индивидуален подход към всеки случай.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent