Галина Димова: Кристо и Жан-Клод отварят нова страница в съвременното изкуство
Галеристката акцентира на уникалния път и мащабните проекти на творческия тандем с български корени

Галеристът от Кърджали Галина Димова изрази мнение, че творческият тандем Кристо и Жан-Клод отваря нова и неповторима страница в съвременното изкуство. Тя направи своята оценка в пресклуба на БТА в Кърджали по повод представянето на юнския брой на списание „ЛИК“, посветен на 90-годишнината от рождението на Христо Явашев. Събитието се проведе в Център „Кристо и Жан-Клод“ в Габрово и зала „МаксиМ“ на БТА в София, а чрез видеовръзка към дискусията се включиха и пресклубовете на агенцията в страната и чужбина.
Пътят на Христо Явашев – от Габрово до световната сцена
Галина Димова, изпълнителен директор на арт движение „Кръг“, подчерта, че историята на Кристо започва в Габрово, където се ражда през 1935 г. в семейството на Цвета Димитрова и Владимир Явашев. Майка му го въвежда рано в артистична среда на скулптори, художници и актьори – опит, който за младия Христо прави формалното образование по-малко впечатляващо. Освен това, Димова акцентира върху разнородния и талантлив род на Явашеви, включително братята му Анани, актьор, и Стефан, изобретател на препарата „Веро“.
След като заминава зад граница, Христо се установява първо при роднини в Прага, където запознава жена си Жан-Клод по време на рисуването на портрет на баща й. Галеристката изтъкна, че двамата са родени на една и съща дата и час, което според нея е символ на тяхната дълбока връзка и съвместно творчество.
Неповторимото изкуство на Кристо и Жан-Клод
Галина Димова разказа за живота и творческия процес на Кристо, като подчерта, че той често творил в условия на крайна лишеност, например гладувайки и работейки прав цял ден. Този стил, според него, обострял сетивата. Творецът с български произход е получавал високо признание, като попада и на първа страница на „Ню Йорк таймс“.
Гостенката припомни и някои от най-известните проекти на двойката, сред които са „Плаващите кейове“ – реализиран през 1971 г. и превърнал се в културен феномен с над милион посетители. Тя подчерта значимостта на проекта за региона и включването на български водолаз в екипа. „Плаващите кейове“ не са били само атракция, а жест на изкуството, подарен на хората, със свободен достъп 24 часа на ден.
Димова постави акцент и върху уникалността на друг проект – „Чадърите“, който обхваща две държави (Япония и САЩ), съчетавайки едновременно разгръщане на 3100 чадъра в един момент, и на „Портите“ – идея, развивана и осъществявана в продължение на 30 години, докато са преодолявани административни пречки.
Изкуството като дар и стремеж към вечност
Според Галина Димова Кристо и Жан-Клод са искали изкуството да бъде достъпно, радостно и безплатно за всеки. Тя цитира наблюдения на посетители на техните инсталации, които определят творбите като уникални преживявания, сравними с „нетрайността на детството и живота“ – мигове, които не могат да се повторят.
Галеристката изрази и загриженост, че подобен мащабен творчески гений и пионерска работа едва ли ще бъде повторена скоро, дори и с технологичния напредък. Тя подчерта, че зад великите проекти стоят години усилен труд и прецизна координация, което ги прави реликва в световното изкуство.
„Това е просто един човек, роден преди 90 години в България, който е подкрепен от своята сродна душа и заедно са създали изкуство, което остава ненадминато“, обобщи Галина Димова.