Евгени Серафимов разказва за влиянието на Кристо върху местното изкуство
Художникът споделя лични впечатления и връзката между творчеството на Кристо и проекти в Кюстендил

Местният художник и педагог Евгени Серафимов сподели впечатленията си за световноизвестния български артист Кристо Явашев в пресклуба на БТА в Кюстендил. Той разказа за личната си връзка с творчеството и влиянието на Кристо, чието изкуство е белязало не само световната сцена, но и неговото собствено художествено развитие и проекти в Кюстендил.
Връзка между поколения и влияние върху местното изкуство
Евгени Серафимов сподели, че неговият университетски преподавател по методика на изобразителното изкуство проф. Немцов е бил състудент на Кристо Явашев и често е разказвал за него и неговото уникално изкуство. „Имах шанса мой преподавател в университета да бъде състудент на Кристо. Това е моят преподавател проф. Немцов, по методика на изобразителното изкуство. Той много обичаше да ни говори за Христо Явашев“, каза Серафимов.
По време на обучението си през 1996-1997 година, когато България се отваряше за нови художествени форми, Серафимов и колегите му са се запознавали с изкуство, което дори беше трудно разбираемо в Западна Европа, а в родината беше още по-непознато. „Опаковането“ и използването на гигантски размери, като при известния проект с Райхстага, са неща, които го впечатляват и вдъхновяват. „Спомням си опаковането на Райхстага, което много ме привлече, и оттогава следя творчеството на Кристо, Жан-Клод и техните проекти“, допълни художникът.
Философията и времевият аспект в изкуството на Кристо
Влиянието на Кристо върху творчеството на Серафимов е осезаемо - особено в работата с урбанистични и земни форми на изкуството, които развива през последното десетилетие. „Дори се случваше името на Кристо да бъде използвано като аналогия, когато реализирахме плаващите картини на Гребната база в Пловдив“, спомня си той.
Особено силно го впечатлява философията за „безполезността“ на изкуството, която Кристо изповядва. „Това, което правим ние, е абсолютно безполезно, светът може да продължи и без него. Нашето изкуство не спасява никого, няма лозунги и послания. Точно в това е свободата на Кристо“, обяснява Серафимов, като акцентира колко важно е това условие за тяхното творческо самоопределение и възможност да създават „чисто форма изкуство“.
Художникът цитира и последния проект на Кристо – опаковането на Триумфалната арка в Париж, реализиран след смъртта на автора. Според Серафимов този проект събужда редица асоциации, тъй като символът на свободата – Триумфалната арка, е опакован и сякаш изчезва, символизирайки преходността и елементите на ефимерността в изкуството.
Проекти със социален дух и ефимерност в Кюстендил
Подчертавайки връзката между творческите концепции на Кристо и своите местни проекти, Серафимов сподели, че работата им със школата „Новите майстори“ в Кюстендил също следва идеята за временно съществуване и краткост. „Нашите проекти са трудоемки, създадени с прогнозиран край, но продължават да живеят в сърцата на хората, които са участвали в тях“, обясни той.
Като пример той посочи най-новото творение на школата – стената за рисуване край коритото на река Банщица в квартал Гайтаните, която се превърна в най-дългата арт-графити стена в града и успя да привлече вниманието към изкуството на това място.
В заключение художникът отбеляза, че страхът от изчезване и желанието да се остави следа във времето е естествен за творците, но философията на Кристо е изцяло различна. „Това, което усещам в нея, надминава просто естетиката и оформлението, докосва религията и вярата“, добави Серафимов в своя разказ.