Държавна опера Стара Загора празнува вековен юбилей с богата програма
Александър Марулев разказва за прехода към съвременно изкуство и ключовото сътрудничество с акад. Пламен Карталов

Държавна опера Стара Загора отбелязва своя 100-годишен юбилей с изключително богата програма и успешни постановки, които съчетават класическата музика с модерен прочит. Това заяви басът и бивш директор на институцията Александър Марулев в интервю за БТА. Той подчерта, че оперният театър се развива стабилно, като същевременно успява да запази традициите и да привнася иновации, които отговарят на високите изисквания на претенциозната старозагорска публика.
Преходът към съвременна опера и сътрудничеството с акад. Пламен Карталов
Александър Марулев сподели, че по време на неговото управление между 1998 и 2003 г. настъпва значим преход в стила на Държавна опера Стара Загора. Тогава институцията започва да интегрира западни културни влияния, което променя представите за съвременния оперен театър и начина на нейното сценично развитие.
Специално внимание той отдели на началото на сътрудничеството си с академик Пламен Карталов, който въвежда иновативни представления на открито. Една от първите и най-успешни постановки на античния форум „Августа Траяна“ е операта „Ернани“ от Верди. След нея се поредят и други заглавия като „Атила“, „Аида“, „Набуко“ и „Хубавата Елена“ с участието на проф. Хачо Бояджиев.
Марулев разкри, че първоначално е бил скептично настроен към идеята за оперни спектакли под открито небе, тъй като такова представление не е правено досега в града. Въпреки това успехът на първите постановки е окуражаващ и този формат става важна част от летния сезон на операта.
Пътят на Александър Марулев – от хорист до солист и директор
Басът започва своя творчески път като хорист в различни градски хорове в Стара Загора, където получава музикалните си първи уроци благодарение на майка си – солистка в Градския хор. След завършване на Строителния техникум през 1973 г., той решава да изкара военната си служба в Ансамбъла на Строителни войски в София, където започва и професионалното си музикално развитие. През 1974 г. участва в концерти в България и Западна Европа, което допълнително утвърждава музикалните му амбиции.
След този период се явява на конкурс и е приет в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“, която завършва през 1979 г. Въпреки предложение за работа в Софийската опера, Марулев избира да се върне в родния си град. От същата година е постоянен солист на старозагорския оперен театър с повече от 46 сезона кариера и участие в около 40 централни партии.
Най-любими са му ролите на Закария в операта „Набуко“ от Верди, която е изпълнявал над 200 пъти, както и на Дон Базилио в „Севилският бръснар“.
Акценти и бъдещи планове на операта
Марулев припомня, че през ранните години на своето творчество в операта са се реализирали по пет премиери на сезон, като задължително е имало поне една българска постановка всяка година, изпълнявана на български език. Той е преминал през специализации при проф. Ким Борг в Германия, проф. Илия Йосифов и Гена Димитрова в София, както и в Академията за изкуство и култура в Рим при Борис Христов.
Отбелязвайки стогодишнината на Държавна опера Стара Загора, Марулев акцентира върху значимостта на юбилея, който ще бъде отбелязан с тържествен галаконцерт на Античния форум „Августа Траяна“. Събитията започнаха с „Риголето“ през март и ще продължат през юли с „Набуко“ – на 5 юли, и премиерата на операта „Цар Калоян“ на 17 и 18 юли.
Той изрази увереност, че операта има силен творчески потенциал, работи на високо ниво, а оборудването и екипът функционират безотказно. Особено подчерта наличието на квалифициран балет в институцията, което е новост за старозагорската опера.
В заключение Александър Марулев пожела на своите колеги и бъдещите поколения в операта да продължават по започнатия път и изрази надежда, че изкуството няма да бъде изместено дори и от технологичния напредък, като изкуствения интелект. Според него операта е институция, която трябва винаги да върви напред и да съхранява своята същност.