Ани Димитрова разказва за пътя си и бъдещето на балета в Стара Загора

Примабалерината на Държавна опера-Стара Загора споделя за кариерата си, ролите и участието си в балетен фестивал в Италия

Ани Димитрова разказва за пътя си и бъдещето на балета в Стара Загора
Снимка © БТА

Примабалерината на Държавна опера-Стара Загора Анелия Димитрова сподели в интервю за БТА, че балетът за нея представлява магия и много любов. Тя даде своите разкази по повод 100-годишния юбилей на първата извънстолична опера в България, припомняйки своя път в това изкуство, което започва още от малка.

Началото на пътя в балета

Ания Димитрова започва да се занимава с балет на петгодишна възраст след като посещава концерт на брат си, който е танцьор в балетна школа към Народно читалище „Родина“ - Стара Загора. Тя разказва: „Бях на един негов концерт и като видях на сцената как танцуват каките и казах на майка ми, че искам и аз да танцувам. И така майка ми ме заведе в школата и така започнаха първите ми стъпки в балета.“

Нейната първа сценична изява е в спектакъла „Куклената фея“, където играе ролята на дете, избиращо кукла в магазин. Спомня си, че е била много развълнувана от първото си попадане на сцената.

Въпреки раненото си започване, след завършване на Националното училище за музикални и сценични изкуства „Христина Морфова“ в Стара Загора, Анелия прекъсва кариерата си за няколко години, поради разочарование от културната ситуация в България и затворен светоглед за международна сцена, докато развива собствен бизнес и пътува в чужбина.

Връщане към сцената и нови предизвикателства

След шест години пауза Анелия се връща към балета с покана от тогавашния директор на балета Лида Бонева. Започва с майсторски класове и постепенно участва в епизодични роли. „Първоначално се притесних, но животът ми се преобърна, когато директор на балета стана Силвия Томова,“ отбелязва примабалерината. Под нейно ръководство Анелия получава главна роля като Одета/Одилия в „Лебедово езеро“.

Примабалерината отбелязва, че няма любима роля, тъй като всяка е като „свое дете“. Особено важна за нея е ролята на Одета, която асоциира с нежност и доброта, докато Одилия ѝ дава възможност да изследва по-сложни емоции и персонажи извън ежедневието.

„Хубавата страна на нашата работа е, че вникваш в различни светове и изживяваш разнообразни съдби. За да си успешна балерина, трябва не само да научиш хореографията, но и да влезеш в кожата на персонажа и да изразиш неговата емоция,“ допълва Димитрова, която е носител на „Кристална лира“ на Съюза на българските музикални и танцови дейци от 2019 г.

Развитие на балетния репертоар и бъдещи планове

Димитрова коментира, че за последните девет години балетният репертоар на Старозагорската опера се е обогатил значително, като публиката е имала възможност да види класически постановки като „Лебедово езеро“, „Дон Кихот“, „Спящата красавица“, „Лешникотрошачката“, „Шопениана“, „Копелия“ и други. Тя ги определя като „еталони на класическия репертоар“ и стандарти за световните театри.

Наблюдава се и възраждане на интереса сред децата към балетното изкуство, което се дължи на провеждане на специални конкурси и по-широко разпространение на балетните произведения. „Дори ако не всяко дете стане професионален балетист, то получава любов към изкуството и така формира културата на зрителската публика,“ подчертава тя.

Отбелязвайки стогодишния юбилей на Държавна опера-Стара Загора, Анелия Димитрова изразява гордостта си да бъде част от историята на институцията и пожелава успешен и дълъг творчески път, сравним със световните театри.

Примабалерината съобщи, че това лято ще участва в балетен фестивал в Италия, а през новия творчески сезон я очаква турне в Нидерландия.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent