Залцбургският фестивал с богата програма и премиери в сърцето на града
От „Юлий Цезар в Египет“ до „Три сестри“ – разнообразие от оперни и театрални събития на открити и исторически сцени

Залцбургският фестивал, считан за един от най-значимите музикални летни форуми в света, беше официално открит снощи и ще продължи до 31 август. Началният тридневен блок от 18 до 20 юли предлага 79 събития на 29 различни локации в историческия център на Залцбург. Организаторите акцентират върху отворения достъп и разнообразието от културни събития, които ще се проведат на публични места като Катедралния площад и вътрешни дворове на обществени сгради, с цел фестивалът да бъде достъпен за всички.
Разнообразна програма и големи премиери
Тазгодишното издание на фестивала в родния град на Моцарт предлага широка гама от оперни представления, концерти, изложби, театрални постановки и филмови прожекции, разиграващи се на общо 29 сцени.
Една от най-очакваните премиери е новата постановка на операта „Юлий Цезар в Египет“ от Хендел с участието на Кристоф Дюмо в главната роля и Олга Кулчинска като Клеопатра. Постановката, режисирана от Дмитри Черняков, ще бъде представяна седем пъти между 26 юли и 17 август. За 35-годишната украинска сопрано това е дебют на сцената в Залцбург, след успешни участия в оперните театри в Цюрих, Мюнхен, Париж, Барселона и Метрополитън Опера в Ню Йорк, където през пролетта е изпълнявала ролята на Сузана в „Сватбата на Фигаро“ от Моцарт.
Друга значима премиера е операта „Три сестри“ от унгарския композитор Питер Йотвос (1944–2024), базирана на едноименната пиеса на Чехов. Режисьор на постановката е Евгений Титов, роден в Казахстан, а спектаклите ще се проведат четири пъти в периода от 8 до 24 август. Интересен и нетрадиционен детайл е, че главните роли – Олга, Маша, Ирина и Наташа – са написани за контратенори вместо за женски гласове.
Режисьорът Евгений Титов обяснява своята концепция в интервю за „Ню Йорк Таймс“: „Опитвам се да създам специален, уникален свят“, като отбелязва, че действието не се развива строго в наше време или в епохата на Чехов. Той признава, че настоящият исторически и политически контекст, включително войната, оказва влияние върху постановката. „Пътят към Москва, за който героите мечтаят, вече е невъзможен“, добавя Титов. Според него постановката трябва да провокира размисъл без да се превръща в политическо послание с явни символи, а алюзиите трябва да бъдат дискретни: „Трябва да е като захар в чая, да се разтопи.“
Музикални събития и изпълнения на живо
Сред другите премиери в рамките на фестивала е произведението „One Morning Turns into an Eternity“ („Една сутрин се превръща във вечност“), което съчетава монодрамата на Шьонберг за сопран и оркестър „Очакване“, пет пиеси за оркестър от Веберн „Сбогом“ и части от „Песента на земята“ на Малер. Испълнението е поверено на Виенската филхармония под диригентството на Еса-Пека Салонен, като режисьор е Питър Селърс. Представленията ще се проведат пет пъти между 27 юли и 18 август.
Последната опера премиера през лятото в Залцбург представя три произведения на Моцарт – операта „Тамос, цар на Египет“, незавършената опера „Зайде“ и кантатата „Каещият се Давид“. Французинът Рафаел Пишон е концептуалният ръководител и диригент на трите спектакъла, които ще се играят от 17 до 22 август.
В програмата са включени още популярни заглавия като „Макбет“ от Верди (от 9 до 29 август) и „Мария Стюарт“ от Доницети (от 1 до 30 август) с участието на огньовиците Кейт Линдзи и Лизет Оропеса.
В областта на песенните рецитали сред акцентите е концертът с участието на прочутия тенор Йонас Кауфмани и сопраното Диана Дамрау на 30 юли. Те ще представят изцяло немска програма с произведения от Малер и Рихард Щраус, под акомпанимента на пианиста Хелмут Дойч.
На 21 август диригентът Клаус Макела ще води Нидерландския кралски Концертгебау оркестър в изпълнение на Пета симфония на Малер. Концертмайстор на оркестъра е Веско Пантелеев-Ешкенази.
Дългогодишна традиция и исторически корени
Музикални фестивали в родния град на Моцарт се провеждат още от 1877 г., макар и с прекъсвания и без постоянен цикъл. Настоящият ежегоден Залцбургски фестивал е основан през 1920 г. от петима души, сред които се открояват композиторът Рихард Щраус и режисьорът Макс Райнхард, и оттогава е символ на културния живот и музикалната традиция на града.
Това голямо събитие доказва, че фестивалът не само е витрина на класическата музика и театър, но и постоянно се обновява чрез смели творчески идеи и съвременни интерпретации, привличайки както традиционни, така и нови публики.