Протест прекъсна откриването на Залцбургския фестивал заради кризата в Газа
Пропалестински активисти изразиха недоволство, спирайки речта на австрийския вицеканцлер пред присъстващи гости

Официалната церемония по откриването на 105-ото издание на Залцбургския фестивал днес беше прекъсната от протест на пропалестински активисти. Демонстрантите изразиха недоволството си срещу хуманитарната криза в ивицата Газа, като скандираха и показаха плакати с остри послания в препълнената зала.
Протестът по време на важната културна проява
Сцената на Залцбургския фестивал, един от най-значимите музикални форуми в света, беше разтърсена от няколко активисти, които извикаха „Кръв по ръцете ви“ и разпънаха плакати с надпис „Спрете геноцида“. Това прекъсна речта на австрийския вицеканцлер Андреас Баблер, който отговаря за културните въпроси на страната. Той предложи на протестиращите да се включат в „открита дискусия“, докато служители по сигурността ги изведоха от залата.
Сред официалните гости на събитието беше и президентът на Австрия Александър Ван дер Белен. Официалната реч за откриването произнесе американско-полската историчка Ан Епълбаум, която сподели, че е дълбоко засегната от кадрите на гладуващите деца в Газа. Тя призова Израел да се придържа към международните хуманитарни закони, подчертавайки сериозността на ситуацията в региона.
Контекст и по-широка реакция в Европа
Протестът в Залцбург не беше изолиран инцидент, а част от множество демонстрации, свързани с тежката хуманитарна криза в ивицата Газа, които се провеждаха в различни европейски градове. Тези прояви целят да привлекат вниманието към страданията на цивилното население там и да призоват за спазване на международното право и човешки права.
Фестивалът, който започна миналата седмица, се нарежда сред най-престижните летни музикални събития в света. Той ще продължи да се провежда до 31 август и всяка година събира на едно място световноизвестни артисти и културни дейци.
Насилието и културата: среща на противоположности
Откриването на Залцбургския фестивал тази година показа как музиката и изкуството могат да бъдат арена за изразяване на политически и социални послания. Събития от такъв мащаб често стават сцена за протест, подчертавайки сложната връзка между културните събития и световните конфликти.