Проф. Димитър Чолаков за Кристо: Последният велик творец на нашето време
Творчеството на Кристо свързва философия и сръчност, а опаковането на обекти "затваря време" в изкуството

Проф. Димитър Чолаков от Търговище заяви, че българският художник Христо Явашев – известен като Кристо, е последният велик творец на нашето време, който "затваря времето в своите проекти". Тези думи той изрече по време на представянето на новия брой на списание „ЛИК“, посветен на „Кристо и Жан-Клод на 90 във вечността“, в Националния пресклуб на БТА в Търговище.
Философията и сръчността в изкуството на Кристо
Според проф. Чолаков творчеството на Кристо издига философията като центъра на художествената идея. „За да изкараш философията като идея в своето творчество, ти трябва да си първо много сръчен“, обясни той. „Явашев е съвършен рисувач, изключителен рисувач. Това обаче е само началото – за да реализираш гигантските конструкции, които прави, не стига само майсторство на рисунъка“. Художникът от Търговище подчерта, че Кристо впечатлява с глобалността на мисленето си.
Освен това Чолаков отбеляза, че Кристо никога не е поддавал на чужди влияния в творческия си процес и е разчитал на собствени средства, теглейки заеми от банки за реализиране на проектите си.
Временното опаковане като концепция
Димитър Чолаков изтъкна, че ключовата идея в творчеството на Кристо е временното опаковане на обекти, с което художникът по своеобразен начин „затваря“ конкретния предмет във времето. „Така той опакова Райхстага и Триумфалната арка, отделяйки ги от съвременния свят“, обясни той. Това действие рефлектира върху начина, по който сме свикнали да възприемаме тези исторически символи, като ги изолира от съвременната среда и живот, който ги заобикаля. По думите на Чолаков, ако Кристо беше жив в момента, би имал амбициозната идея да опакова целия земен глобус – идея, която е „глобална и недостижима, но именно това е важната страна на концепцията“.
Художникът от Търговище също примери, че след Кристо има велики творци, но при тях повече тежести има върху визуалната реализация, отколкото върху идеята. „Затова смятам, че Явашев ги превъзхожда“, категорично заяви проф. Чолаков.
Впечатления и срещи на Пламен Проданов с Кристо
Пламен Проданов, директор на Художествената галерия „Никола Маринов“ в Търговище, сподели лични спомени за срещите си с изкуството на Кристо. Той разказа как е научил за автора още в края на 70-те години, а по-късно е имал възможността отблизо да наблюдава творческия процес на Кристо в Лондон. „Съпругата ми и аз стигнахме до мястото, където строяха „Мастаба“. Там сред екипа видяхме българи и бързо открихме Кристо, който работеше с дълга бяла коса, развята от вятъра“, разказа Проданов. Краткият им разговор завършил с израз „Good, good“ от Кристо, преди той да продължи с работата си.
След официалното откриване на инсталацията, той и съпругата му посетили творбата в лондонския Хайд парк. Спомня си също за ретроспективната изложба, подредена в галерия „Серпентина“, която по желание на художника била с безплатен вход.
През есента на 2021 г., след смъртта на Кристо, Проданови посетили Париж, където племенникът на Кристо – Владимир Явашев – изпълнява проект за пакетиране на Триумфалната арка. „Имахме щастието да се докоснем още веднъж до творчеството на Кристо“, разказа с вълнение директорът, подчертавайки, че независимо от физическото отсъствие на автора, неговото изкуство продължава да вдъхновява и поражда емоции.
Изкуството, което остава
Проф. Чолаков завърши с мисълта, че величието на Кристо се крие в идеята, която остава след реализирането на неговите проекти. „Кристо затваря времето в своите проекти“, обобщи художникът, противопоставяйки тази дълбочина на по-повърхностното възприятие на критиките, които свиват изкуството на Кристо до „просто опаковане на скулптури“.
Тези слова очертават Кристо като уникален артист, чието творчество не само предизвиква визуален интерес, но и провокира философски размисли за времето, пространството и ролята на изкуството в съвременния свят.