Червеният килим от фестивала в Кан получава втори живот с творчески рециклиране

Асоциацията Réserve des arts превръща използвания килим в устойчиви арт продукти, намалявайки екологичния отпечатък на събитието

Червеният килим от фестивала в Кан получава втори живот с творчески рециклиране
Снимка © Joel C Ryan, БТА

Червеният килим от филмовия фестивал в Кан, по който звездите са стъпвали в продължение на две седмици, получава втори живот благодарение на усилията на модни дизайнери и театрални творци. Това съобщава АФП, като акцентира върху инициативата на асоциaцията Réserve des arts, която отговаря за рециклирането и повторната употреба на материали от фестивала.

Инициатива за устойчиво използване на фестивалните материали

След края на фестивала, проведен между 13 и 24 май, червеният килим се сдава на асоциацията Réserve des arts, която управлява повторната му преработка. „Продаваме го като 'фин червен филц', а не като 'килимът от Кан'“, обяснява Жана Ре, координатор на организацията. Тя подчертава, че целта не е маркетинг, а намаляване на екологичния отпечатък на фестивала.

Килимът се продава на изключително ниска цена – около един евро на килограм или 33 цента на квадратен метър. В голям склад в северен квартал на Марсилия, на брега на Средиземно море, служителите на асоциацията почистват и обработват събраните материали. Освен килимите, там се рециклират също дървени летви, плакати и пластмасови покривала, събрани от театрални и модни събития.

Нов живот за килима от Кан чрез творчески подходи

Клиенти на Réserve des arts използват материала за създаване на най-разнообразни продукти – от дамски чанти и калъфи за очила до шапки и чанти за бутилки вино. Елза Рамуни-Йордикян, секретар на асоциацията Les Nippones, която работи с килима вече няколко години, споделя че именно фактът, че материалът е от известния фестивал и е рециклиран локално, придава допълнителна стойност на изделията.

„Килимът не е с най-високо качество, но това ни позволява да го използваме творчески,“ пояснява тя. Елза акцентира и върху важността на намирането на устойчиви решения за синтетичните материали, чиято продукция се очаква да продължава да расте.

Процесът на рециклиране и екологичният ефект

От фестивала тази година са събрани около 1,5 тона парчета от килима, които са били сменяни ежедневно. Преди повторното им използване, петима служители в марсилския клон на Réserve des arts почистват и подготвят материала. Макар някои участъци да са пробити, запълнени с тиксо или да имат следи от употреба, асоциацията дава нов смисъл на тези материали.

„Кан осъзнава, че ползата от нашата работа изисква малко по-голям бюджет, но предпочита да инвестира в опит и ръчна обработка, вместо в машинно нарязване и връщане на материала директно за пластмасова рециклиране,“ подчертава Жана Ре. Тя допълва, че без тази инициатива килимът щеше просто да бъде нарязан и предаден за по-груб процес на преработка.

Значение и устойчивост на арт материалите

Тази инициатива е пример за това как световно известни събития могат да намаляват негативното си въздействие върху околната среда чрез творчески и социално отговорни практики. Преобразяването на емблематичен символ, какъвто е червеният килим от Кан, в уникални арт продукти подчертава както креативността, така и ангажираността към устойчивото развитие.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent