Ваучерите за храна подобряват стандарта на живот и борят инфлацията

Световната банка подчертава ефективността на хранителните ваучери в подкрепа на уязвимите групи и подобряване на качеството на живот в България

Ваучерите за храна подобряват стандарта на живот и борят инфлацията
Снимка © Кореспондент на БТА в Казанлък Ралица Стефанова

Ваучерите за храна допринасят за осигуряване на основен стандарт на живот на потребителите, като им помагат да покрият нуждите си, без да жертват други важни разходи, посочва последният икономически доклад на Световната банка, съобщава Асоциацията на операторите на ваучери за храна.

Ваучерите за храна – ефективна мярка срещу инфлацията

Докладът на Световната банка отбелязва, че няколко европейски държави, сред които и България, са въвели хранителни ваучери в рамките на мерки за защита на потребителите от нарастващата инфлация в сектора на енергията и храните. Такива ваучери са насочена социална помощ, която достига директно до най-уязвимите групи, като същевременно не предизвиква увеличение на цените, за разлика от по-общи политики като ценови тавани или намаляване на ДДС.

Световната банка подчертава, че устойчивостта на домакинствата пред растящите цени зависи в голяма степен от ефективността на приложените мерки. В тази насока ваучерите компенсират част от разходите и позволяват да се поддържа стандарт на живот без необходимост от жертване на други жизнени потребности. Докладът посочва, че много потребители предпочитат помощ в натура, тъй като тя ги предпазва от нестабилността на цените, оказвайки положително влияние върху местните пазари и често водейки до понижаване на цените на храните.

Практическата стойност на ваучерите в България

Според данни от „Фууд Барометър 2024“ над 45,6% от българските потребители посочват, че хранителните ваучери повишават покупателната им способност, а над половината заявяват, че им помагат да се хранят по-пълноценно. Световната банка подчертава, че освобождаването на ваучерите от данъци и осигуровки насърчава работодателите в България все по-често да ги предлагат като допълнително стимулиращо средство за своите служители.

Нарасналият интерес към ваучерите се подкрепя и от статистиката на НСИ, според която приблизително 18,7% от българите не могат да си позволят редовна консумация на месо, риба или пиле всеки ден. В този контекст 85% от потребителите вярват, че при увеличение на стойността на ваучерите ще подобрят качеството на храната си. Свързването на качественото хранене с подобрено психично здраве, както сочат нови научни изследвания, допълнително обосновава значението на тази социална придобивка.

Влиянието върху качеството на живот и бъдещето на ваучерите

Ваучерите за храна имат значително въздействие върху качеството на живота и намаляват стреса, свързан с финансовите затруднения при осигуряване на храна. Според Асоциацията на операторите на ваучери за храна 57,6% от потребителите оценяват положително ефекта на тази помощ върху своята храна и ежедневие.

От 2022 г. месечният таван за ваучери в България за служители, освободени от данъци и осигуровки, е увеличен от 80 на 200 лева, което е довело до значително по-голяма популярност на ваучерите сред работодателите като допълнително социално благо.

Тази практика стимулира все повече фирми да предлагат хранителни ваучери като част от пакета за възнаграждение, допринасяйки за по-добро социално положение и стабилност на домакинствата в условията на икономическа несигурност.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent