"Суис" отменя 1400 полета заради сериозен недостиг на пилоти
Недостигът на пилоти засяга Европа и Северна Америка, повишава цените на билетите и води до отмяна на полети

Швейцарската авиокомпания "Суис", част от германската група "Луфтханза", е била принудена да отмени около 1400 полета през лятото поради сериозен недостиг на пилоти. Този проблем не се ограничава само до "Суис", а засяга цялата авиационна индустрия в Европа и Северна Америка, съобщи Андреас Пинхейро, председател на профсъюза на пилотите "Кокпит", в интервю за германската медия ntv.de. Недостигът на квалифицирани капитани води и до повишаване на цените на самолетните билети.
Глобалният недостиг на пилоти и причините за него
Според прогнозите на консултантската фирма "Оливър Уайман", до 2032 г. Европа ще изпита недостиг от около 19 000 пилоти, а в Северна Америка - почти 30 000. За да се справи с проблема, "Луфтханза" планира да наеме над 2000 нови пилоти в следващите години. Въпреки това, Пинхейро посочва, че основните причини за кризата са допуснати от самите авиокомпании и техния мениджмънт. Той подчертава: „Сбъднаха се прогнозите за пандемията от коронавируса“ и добавя, че "Луфтханза" е била наясно с очаквания спад на пазара на пилоти.
Сред причините за съществуващия дефицит са масовите пенсионирания на пилоти от поколението бейби бум, които се пенсионират вече на възраст около 55 години, възможна по доброволна схема в "Луфтханза". По време на пандемията близо 400 пилоти са се пенсионирали преждевременно, което сериозно е намалило броя на наличните капитани. Според Пинхейро, броят на пилотите във "Луфтханза" в момента е около 4900, докато проблемът с липсата на капитани вече е отчетлив – недостигът е около 390 капитани, а пътят до достигането на този ранг е дълъг 18-20 години.
Освен пенсионирането, многобройни инструктори също са напуснали, а обучението на нови пилоти е било значително ограничено по време на пандемията, особено в централното летателно училище в Бремен. Трябва да се отбележи, че обучението на пилот-студент обикновено отнема около три години.
Последствията за авиокомпаниите и пътниците
В резултат на тези фактори броят на изпълняваните полети в Германия все още е под нивото отпреди пандемията. Част от самолетите за къси разстояния в "Луфтханза Пассинджър Еърлайнс" не са в експлоатация – около 150 от общо 180 машини са налични за полети. Това, заедно с високо търсене, допринася за повишаване на цените на билетите.
Пинхейро споделя, че за гарантиране на безопасността отмяната на полети е оправдана мярка. Той също обяснява, че работната среда на пилотите е стресираща, включваща смени и нощна работа, което прави професията не толкова привлекателна за младите. Допринасят и високите разходи за обучение, които достигат 120 000 евро в "Луфтханза". От тях 10 000 евро се заплащат още в началото на курса, независимо дали от лични средства или заем, а след обучението не е гарантирано веднага работно място при компанията.
Професионални и финансови предизвикателства за пилотите
- Пилотите в "Луфтханза" започват с годишна заплата около 88 600 евро като втори пилот;
- Капитаните с най-голям опит могат да печелят до 281 300 евро плюс бонуси;
- Средните заплати на пилотите варират в зависимост от компанията, като в някои случаи дъщерните дружества плащат до 50% по-малко;
- Данни от различни източници показват диапазон на годишните заплати за пилоти между приблизително 61 000 и 135 000 евро;
- Профсъюзът на пилотите „Кокпит“ настоява за подобряване на заплащането и улесняване на финансирането на обучението без оглед на социалния произход.
По думите на Пинхейро, младежите сравняват доходите в авиацията с тези в други професии като медицина, право и консултантски услуги, което влияе на избора им. Синдикатът води кампания за по-добро заплащане и разширяване на капацитета за обучение, за да се противодейства на дефицита на пилоти.
Относно бъдещето на автоматизацията в авиосектора, Пинхейро и профсъюзът не виждат в това решение на проблема. Европейската агенция за авиационна безопасност препоръчва търговските самолети да бъдат управлявани от поне двама пилоти, а при дълги полети – от трима или четирима. Пинхейро коментира: „Още дълго време ще имаме двама пилоти в кабината, а при полети на дълги разстояния – трима или четирима“.