Съдът на ЕС забрани реклама на растителни хранителни добавки без одобрение
Решението изисква одобрение на здравословни твърдения от Европейската комисия преди реклама

Съдът на Европейския съюз в Люксембург постанови днес, че рекламата на растителни хранителни добавки в страните от Европейския съюз, които се представят като полезни за здравето, е забранена, ако не е одобрена от съответните институции. Ограничението важи, докато не бъде доказана ползата за здравето от тези добавки.
Регулации и съдебно решение
Според съдебното решение твърденията за здравословни ползи от растителни хранителни добавки трябва да бъдат одобрени от Европейската комисия преди да се използват за рекламиране и предлагане на пазара в ЕС. Тази мярка е част от строгата регулация на рекламата на продукти като полезни за здравето, която позволява използването само на одобрени твърдения, включени в официална база данни.
Решението е свързано с правен спор около хранителна добавка, съдържаща екстракти от шафран и сок от пъпеш, която се предлага на пазара от германската компания „Новъл нютриолъджи“ (Novel Nutriology). Фирмата твърди, че тези екстракти помагат за подобряване на настроението и намаляване на стреса и умората.
Правна сива зона и последици
Процесът по проверка на здравните ползи от растителни субстанции често е продължителен поради липсата на достатъчно научни изследвания и данни. Това създава стотици „висящи“ твърдения, които не са одобрени и формират правна сива зона. В своето постановление Съдът на ЕС подчертава, че такива „висящи“ твърдения не могат да се използват за рекламни цели, освен ако не съществува изрично изключение, което не е приложимо в случая с „Новъл нютриолъджи“.
Германските съдилища, които разглеждат спора, са задължени да вземат предвид решението на Съда на ЕС при окончателното си постановление, посочва агенция ДПА.