Промени в хранителните предпочитания в Централна и Източна Европа

Потребителите в региона търсят здравословни, местни и устойчиви продукти, съобразени с финансовите и екологични предизвикателства

Промени в хранителните предпочитания в Централна и Източна Европа
Снимка © Христо Касабов, БТА

Потребителите в Централна и Източна Европа търсят все повече здравословни, достъпни и местни хранителни продукти. Това показват резултатите от последното глобално проучване на консултантската компания „ПрайсуотърхаусКупърс“ (PwC) „Voice of the Consumer 2025“, което анализира промени в нагласите на купувачите на хранителни стоки в региона.

Новите тенденции в потребителските предпочитания

Проучването подчертава, че световният хранителен сектор се сблъсква с предизвикателството да осигурява питателни продукти и ястия, съобразени с ограничените ресурси и променящите се нужди на потребителите. Очакванията са секторът „Как се храним“ да достигне брутна добавена стойност от 9,88 трилиона щатски долара до 2035 г.

В Централна и Източна Европа се наблюдава потребителска динамика, съвпадаща с търсенето на здравословен и технологично ориентиран начин на живот. Затова производителите в хранителната индустрия трябва да променят продуктовите си предложения и услуги, за да отговорят на тези нужди.

„Потребителите в нашия регион стават все по-взискателни. Те търсят качество и устойчивост, макар че усещат поскъпванията на разходите за живот повече отколкото в други части на света“, коментира Божидар Нейчев, управляващ съдружник в PwC България и ръководител „Консултантски услуги“ за Югоизточна Европа. „Това отваря врати за трансформация в хранителната индустрия, която трябва да създава стойност, предлагайки по-здравословни, местни и устойчиви продукти.“

Цена, сигурност и здраве – ключови фактори за потребителите

Финансовите ограничения и геополитическата нестабилност оказват значително влияние върху потребителските решения в региона. Приблизително половината от анкетираните в ЦИЕ посочват тези причини като основни тревоги при избор на храни. Въпреки това, цената не е единственият фактор – потребителите предпочитат и продукти с добър вкус и високо качество.

Бизнес стратегиите в хранителната индустрия трябва да комбинират достъпност, качество и устойчивост, използвайки местни източници, за да намалят негативното въздействие на геополитическите рискове върху доверието и предпочитанията на купувачите.

Здравословни и местни продукти – приоритет за потребителите

Пазарът в региона е ориентиран към изгодни и в същото време здравословни храни. Много потребители избират различни марки и производители, търсейки оптимално съотношение между цена, качество и вкус. Важни са също здравните рискове и прозрачността в производствените процеси.

„Купувачите предпочитат пресни, сезонни и местни продукти и очакват производителите да насърчават по-здравословни хранителни навици“, отбелязват от PwC.

Потребителите намаляват употребата на алкохол и избягват силно преработени храни, като все повече проявяват интерес към технологии и устройства за здравословен и по-удобен начин на живот. Това създава нови възможности за производителите и търговците да предлагат минимално обработени продукти и решения за ефективно планиране на храненията.

Устойчивост и предпочитания към местното производство

Грижата за климатичните промени остава ключова за мнозинството потребители в региона. Над една трета от анкетираните са готови да плащат допълнително за храни, произведени по устойчив начин. Местните продукти се възприемат не само като по-качествени, но и понякога по-изгодни.

„Засиленият интерес към здравословния начин на живот, устойчивостта и местното производство е ясен сигнал към хранителната индустрия в Централна и Източна Европа и България“, коментира Албена Маркова, съдружник „Консултантски услуги“ в PwC за Югоизточна Европа. „Тези търговци и производители, които инвестират в прозрачност и подобряват качеството на собствените си марки, ще успяват на изключително конкурентния пазар.“

Възможности за развитие и иновации

  • Продукти с по-висока добавена стойност, съчетани със здравословни и устойчиви качества;
  • Внедряване на технологии, подпомагащи планирането и управлението на храненето;
  • Използване на местни суровини, подпомагащи екологичната устойчивост;
  • Повишаване на прозрачността на производствените процеси за изграждане на доверие сред потребителите.

Тези тенденции очертават бъдещето на хранителния пазар в региона, където потребителите все повече се ориентират към продукти и услуги, отговарящи на техните здравословни, финансови и екологични изисквания.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички

Дневни новини

Manage cookie consent