Потребителското доверие в Германия леко спада заради повишено спестяване
Настроенията на потребителите остават предпазливи, въпреки по-добрите икономически прогнози и очаквания за растеж

Потребителите в Германия стават по-въздържани в разходите си, което забавя възстановяването на частното потребление в страната, показва публикувано днес проучване на социологическите компании Ге еф Ка (GfK) и Нюрнбергския институт за пазарни решения (NIM). Изследването за потребителските настроения през юни подчертава нарастваща тенденция към спестяване, която оказва натиск върху доверието и пречи на по-нататъшното подобрение в настроенията на потребителите.
Леко спадане на потребителския климат
Според анализа се очаква индексът на потребителския климат да се понижи с 0,3 пункта до минус 20,3 пункта през юли. В рамките на проучването, финансирано от Европейската комисия, са анкетирани 2000 потребители в Германия между 30 май и 11 юни, което предоставя представителна картина на мненията и настроенията в най-голямата европейска икономика.
Ролф Буркъл, експерт по потребителските въпроси в НИМ, коментира: „След три последователни повишения по този начин потребителският климат претърпява лек спад“. Той посочи, че въпреки подобрението в очакванията за доходите и икономическата перспектива, растящата склонност към спестяване неутрализира тези положителни тенденции. Според него това отразява продължаваща несигурност и липса на увереност в планирането на бъдещето.
Икономическите прогнози стават по-положителни
Въпреки консервативния подход на потребителите към разходите, сигналите за възстановяване на икономиката на Германия се засилват. Икономическият показател на настроенията се е повишил със 7 пункта до 20,1 през юни, което е най-високото ниво от началото на войната в Украйна. За сравнение, през февруари 2022 г., когато Русия започна своята инвазия, индексът на настроенията е бил 24,1 пункта.
Експертите отбелязват, че много потребители изглежда очакват рестартиране на икономическата активност през 2025 г. Тази увереност вероятно се подкрепя от големите инвестиции в инфраструктура и отбрана, одобрени от германското правителство, както и от положителните икономически прогнози на национално и международно ниво.
Потребителското доверие и икономическите решения
Настроенията на потребителите в Германия продължават да са повлияни от външните фактори и икономическата несигурност, които водят до повишена склонност към пестене. Тази тенденция представлява предизвикателство за икономическото възстановяване, тъй като частното потребление е ключов двигател за растеж.
Въпреки това подобрените икономически прогнози и плановете за инвестиции в различни сектори дават надежда за по-стабилно и трайно възстановяване през следващите години.