Основният железопътен оператор в Нидерландия блокира дигитални карти заради измами

NS спря плащания с виртуални карти на Revolut, Paysafe и Vivid след разкриване на схема за безплатно пътуване

Основният железопътен оператор в Нидерландия блокира дигитални карти заради измами
Снимка © БТА

Основният пътнически железопътен оператор в Нидерландия, компанията „НС, Недерландзе споорвеген“ (NS, Nederlandse Spoorwegen), взе решение да блокира дигиталните карти за плащане на няколко популярни платежни услуги заради установена измама, която позволяваше на пътници да пътуват безплатно. От 1 юли пътувания с виртуални карти на онлайн банката „Револют“ (Revolut) и платежните услуги „Пейсейф“ (Paysafe) и „Вивид“ (Vivid) вече не са възможни, съобщи информационният сайт „Ню“.

Причините за блокирането на дигиталните карти

Говорител на NS потвърди, че мярката е предприета след разкрити случаи на измама, разпространени чрез виртуални платежни карти. Телевизия Ен О Ес публикува информация, че дигиталните карти на „Пейсейф“ са блокирани не само от NS, но и от всички останали компании в сектора на обществения транспорт в страната.

Според представител на компанията „Транслинк“ (Translink), която отговаря за системата за плащане с карти, всички превозвачи са посочили „Пейсейф“ като проблемен партньор. „Блокираме платежни карти по искане на превозвачите, а ‘Пейсейф’ беше посочена като проблем от всички превозвачи“, заяви говорителят пред сайта „Ню“.

Как работеше измамата с виртуалните карти

Измамата се възползва от метода на регистриране при качване и слизане, който се използва с виртуалните банкови карти. Пътниците можеха да създадат виртуална карта, с която да се регистрират при качване на влака и след това да я изтрият веднага след слизане. Така транспортните разходи не бяха удържани, въпреки че билетът изглежда валиден.

Системата „О Ве пей“ (OVpay), чрез която се извършва регистрирането, е проектирана така, че средствата се удържат едва в момента на излизане от гарата, а не при качването в влака. Това техническо решение позволява измамниците да използват услугата без реално да заплатят за пътуването.

Това е първият официален случай, в който няколко платежни услуги са блокирани като реакция на този вид измама, въпреки че отдавна е известно, че чрез тях може да се пътува с нулев баланс. Кондукторите в железниците са срещали затруднения да разпознаят тази форма на измама, защото пътниците успешно са се регистрирали при качване и слизане.

Реакциите на засегнатите компании

Засега не е известно колко точно щети понасят транспортните компании вследствие на измамата. Компанията „Транслинк“ посочва, че обработва плащанията чрез „О Ве пей“, но не дава информация за размера на неиздължените плащания за пътувания с виртуални карти.

От „Револют“ са заявили пред Ен О Ес, че не подкрепят блокирането на техните виртуални карти и разглеждат законови възможности за защита на интересите на своите клиенти в Нидерландия.

От страна на „Транслинк“ подчертават, че умишлено са избрали да удържат стойността на билетите едва след края на пътуването, защото това улеснява и ускорява процеса за пътниците. Компанията няма намерение да променя този подход.

„Вивид“ съобщиха, че работят върху техническо решение, което да предотврати подобни измами в бъдеще. Междувременно компанията „Пейсейф“ не е отговорила на въпросите на Ен О Ес, свързани с проблема и предприети мерки.

Дигиталните платежни услуги и общественият транспорт

  • Виртуалните карти позволяват регистрация при качване и слизане без директно удържане на суми
  • Системата OVpay удържа плащанията чак при излизане от гарата
  • Измамниците използваха тази временна разлика, за да пътуват безплатно
  • Блокиране на дигитални карти целят да спрат загубите за превозвачите
  • Засегнати са няколко големи платежни услуги – Revolut, Paysafe и Vivid

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent