Недостатъци в сглобяването на Боинг доведоха до инцидент с Аляска Еърлайнс
Пропуски в контрола на FAA и липса на болтове провокираха отделяне на панел при полет на самолет 737 МАКС 9

Недостатъци в сглобяването на корпуса на самолетите „Боинг“ и пропуски в контрола от страна на Федералната агенция за гражданска авиация на САЩ (FAA) са посочени като вероятна причина за инцидента с авиокомпанията „Аляска еърлайнс“ през януари 2024 г., съобщава Националният борд за транспортна безопасност (NTSB) на САЩ.
Причини и резултати от разследването
На 5 януари 2024 г. по време на полет 1282 на „Аляска еърлайнс“ самолет „Боинг 737 МАКС 9“ загуби голям панел от фюзелажа си непосредствено след излитане. Според предварителен доклад на NTSB, публикуван месец след събитието, липсват четири болта, които трябваше да закрепят този панел към корпуса.
Разследването установи, че болтовете са премахнати по време на окончателното сглобяване на корпуса в завода на „Боинг“ в Рентън, щата Вашингтон. Тази операция е извършена от персонал без необходимите пълномощия и не е спазена документация, което доведе до пропуск в инспекцията.
В доклада си NTSB посочва, че „вероятната причина за инцидента с отделянето на панела е неспособността на „Боинг“ да осигури адекватно обучение и ръководство на служителите“. Институтът допълва, че производителят не е въвел надлежния надзор, който да гарантира правилното следване на процедурите за закрепване на елементите.
Нещо повече, органът подчертава ролята и на неефективния надзор от страна на FAA, който не е успял да контролира качествения контрол и одитните процедури на „Боинг“. Това е довело до неспособност да бъдат взети адекватни мерки за отстраняване на системни проблеми, свързани с неправилното отстраняване на болтовете.
Отговори от „Боинг“ и FAA
След публикуването на резултатите „Боинг“ изрази съжаление за инцидента и увери, че продължава да полага усилия за повишаване на безопасността и качеството във всички процеси. „Ще прегледаме препоръките и окончателния доклад, като продължаваме да внедряваме подобрения“, заяви Националният борд за транспортна безопасност.
От своя страна, FAA прие сериозно препоръките на борда и увери, че ще ги разгледа внимателно. Агенцията подчерта, че вече е извършила основни промени в надзора си върху „Боинг“ след инцидента и има намерение да поддържа постоянен контрол. Представители на FAA и компанията се срещат седмично, за да следят напредъка и предизвикателствата.
Мерки за безопасност и препоръки
По време на публичното изслушване бе съобщено, че „Боинг“ разработва допълнителна система за закрепване на болтовете, която ще бъде монтирана на новите самолети от 2026 г. насам. За вече експлоатираните машини също предстои оборудване с тази система.
Освен това Националният борд за транспортна безопасност повтори препоръката си за въвеждането на 25-часови полетни записващи устройства. Сегашните устройства записват значително по-кратко време и в случая с полет 1282 е имало презаписване на данни, което затруднява разследването.