Нарастващите SUV автомобили в Европа повишават риска за пешеходците
Доклад на "T&E" предупреждава за опасностите от високите капаци на автомобили и препоръчва регулации

Европейската федерация за транспорт и околна среда (T&E) алармира, че нарастващата популярност на големите автомобили с повишена проходимост (SUV) в Европа води до покачване на височината на капаците им, което създава сериозни рискове за пътната безопасност, особено за децата.
Повишена опасност за пешеходците и децата
Според доклад на T&E, по-високите предници на превозните средства затрудняват шофьорите да забелязват малки деца, стоящи непосредствено пред автомобилите. Неправителствената организация, базирана в Брюксел, подчертава, че при инциденти с SUV и пикапи ударът върху възрастните пешеходци често попада върху жизненоважни органи заради по-високото разположение на тежестта на автомобила. Това увеличава вероятността пострадалите да бъдат изхвърлени напред и прегазени, което води до по-тежки наранявания и смъртни случаи.
За разлика от тях, при по-ниските автомобили ударът обикновено удря по-ниско по тялото, което прави по-вероятно пешеходецът да падне върху капака и да се търкаля настрани. Това повишава шансовете за оцеляване при инциденти.
Нарастваща височина на капаците – статистика и последици
Докладът посочва, че средната височина на капаците на автомобилите в Европейския съюз и Обединеното кралство се е покачвала с 0,5 сантиметра годишно от 2010 г. насам, достигайки 83,4 сантиметра през 2024 г. Почти половината от новорегистрираните автомобили вече имат капаци, по-високи от 85 сантиметра.
Проучване, базирано на данни от Белгия, показва, че увеличаването на височината на капака от 80 на 90 сантиметра повишава риска от смърт при пешеходци и велосипедисти с повече от 25 процента. Това подчертава сериозната връзка между нарастващата височина на автомобилите и последствията върху безопасността на най-уязвимите участници в движението.
Причини и пазарни тенденции
Основната причина за покачването на капаците е растящата популярност на SUV и офроуд автомобилите. Миналата година тези два сегмента представляваха над 40 процента от новите регистрации в Германия – най-големият автомобилен пазар в Европа, според Федералната служба за автомобилен транспорт (KBA).
Към 1 януари 2024 година в Германия са регистрирани около 6,6 милиона автомобила с висока проходимост, което е ръст от почти 10 процента за една година. Тези автомобили вече съставляват над 13 процента от всички регистрирани превозни средства в страната, което показва завишаващата се тенденция към предпочитане на по-масивни и по-високи модели.
Възможни мерки и препоръки
Докладът на T&E повдига въпроса за необходимостта от допълнителни мерки за повишаване на безопасността по пътищата, свързани с архитектурата и дизайна на автомобилите. Специалистите препоръчват по-задълбочени регулации във връзка с височината на капаците и видимостта на шофьорите, както и подобряване на стандарти за безопасност с оглед защитата на пешеходците, особено на децата и възрастните хора.