„Найки“ посреща митата на САЩ с повишение на цени и премества производството
Компанията планира да намали доставките от Китай под 10% и оптимизира веригата си заради допълнителни разходи около 1 млрд. долара

Компанията „Найки“ предупреждава за възможни допълнителни разходи от около 1 милиард долара заради митата, наложени от президента на САЩ Доналд Тръмп върху вноса от Китай. Това може да засегне сериозно финансовото състояние на американския гигант в сферата на спортните облекла и оборудване.
Как „Найки“ ще се справи с нарастващите мита
В отговор на новите тарифи „Найки“ обяви, че ще предприеме стратегически мерки за компенсиране на увеличените разходи. Фирмата вече информира, че планира повишение на цените на някои спортни обувки и облекла в САЩ, като част от усилията си да смекчи ефекта от митата.
Компанията също така възнамерява да намали делът на доставките от Китай за американския пазар. В момента около 16% от обувките на „Найки“ се произвеждат в Китай и се изнасят в САЩ, но до края на настоящата финансова година се очаква този дял да бъде намален до под 10%.
Мат Френд, главен финансов директор на „Найки“, коментира, че определено митата водят до значимо нарастване на разходите. „Въздействието на тарифите върху разходите ще бъде около 1 милиард долара, ако сегашните мита останат непроменени“, допълва той. Френд уточни, че компанията ще „оптимизира структурата на доставките си и ще разпределя производството в различни държави“, за да намали негативния ефект и да запази производствения капацитет в Китай, който остава важен за потребителите на „Найки“.
Финансови резултати и пазарни реакции
Обявените мерки идват в контекста на най-слабите тримесечни печалби на „Найки“ за последните повече от три години. Въпреки това доходите и резултатите на компанията бяха по-добри от прогнозите на Уолстрийт, което доведе до поскъпване на акциите ѝ с 10% в предпазарната търговия.
Финансовите резултати за четвъртото тримесечие на 2025 г., приключило на 31 май, показват спад в приходите с 12% до 11,1 милиарда долара. Според изпълнителния директор Елиът Хил тези данни не отговарят на очакванията, въпреки че той наскоро се завърна от пенсия, за да поеме управлението на компанията.
„Найки“ вече потвърди намерението си да започне да увеличава цените в САЩ от есента на тази година, за да намери баланс между разходите и потребителското търсене.
Адаптиране към глобалните предизвикателства
„Найки“ ясно заявява, че митовете създават сериозни предизвикателства за бизнес модела ѝ, водещи до допълнителни разходи и нужда от преразпределяне на производството. Намерението да се премести част от производството от Китай към други държави показва стремежа на компанията да остане конкурентоспособна и да намали експозицията си към търговските напрежения между САЩ и Китай.
Френд заключи, че оптимизацията на веригата на доставки и гъвкавостта в производствените локации ще бъдат ключови за смекчаване на въздействието на митата, но производството в Китай остава част от дългосрочната стратегия на „Найки“.