Международните пътувания с влак в Европа растат, но срещат трудности

Сложните резервационни системи, високи цени и несинхронизирани разписания затрудняват пътниците въпреки растящия интерес

Международните пътувания с влак в Европа растат, но срещат трудности
Снимка © БТА

Международните пътувания с влак в Европа продължават да нарастват, но остават затруднени за пътниците заради сложни резервационни системи и високи цени, показва обзор на нидерландския информационен сайт „Ню“. Въпреки подобрените железопътни връзки, пътуването през няколко държави остава трудно, а разписанията и резервациите не са синхронизирани. Това обяснява защо цената на влаковите билети е значително по-висока в сравнение с самолетните, които също се купуват по-бързо и лесно.

Предизвикателства пред международните влакови връзки

Според Берт ван Вее, професор по транспортна политика в Техническия университет в Делфт, въпреки напредъка от последните петдесет години, развитието на европейската железопътна мрежа е бавно. Националните железопътни системи често имат приоритет пред международните връзки, което спъва трансграничните маршрути. Пътуващите се сблъскват с необходимостта да посещават множество уебсайтове, за да резервират билети и да търсят непълна или неясна информация.

„При закъснения или пропуснати връзки самолетните компании следват законови правила за компенсации, но в жп транспорта това не винаги е гарантирано“, обяснява Ван Вее.

Растящ интерес, но ограничено предлагане и високи цени

Въпреки трудностите, броят на пътуващите с влак в чужбина се увеличава значително. През 2019 г. около 4 милиона нидерландци са използвали железопътни международни връзки, което е с 13% повече от предходната година. През 2024 г. броят на международните билети достига около 6 милиона. Най-популярни остават директните линии до Антверпен, Брюксел, Лондон и Париж.

Появяват се нови оператори, които предлагат по-евтини нощни влакове. Ако тези инициативи успеят, разширяването на предложенията би могло да доведе до по-ниски цени, посочва Ван Вее.

Въпреки това самолетният транспорт остава доминиращ – през 2024 г. от и до нидерландските летища са пътували 76,2 милиона души, което е над 12 пъти повече от международните пътници с влак.

Неравнопоставеност при цените и европейски инициативи

Ван Вее подчертава, че проблемът не е абсолютната висока цена на влаковите билети, а че самолетните разполагат с неизгодна за железопътния транспорт данъчна и регулаторна рамка. Международните самолетни билети са освободени от ДДС, а керосинът не подлежи на акциз, докато железопътните компании плащат данъци както върху електроенергията, така и върху билетите. Това прави ценовата конкуренция почти невъзможна.

Въпреки това, благодарение на климатичните цели и нарастващата популярност на влака като екологичен транспорт, се забелязва „попътен вятър“ за железопътния транспорт, според експерта.

ЕС вече работи за подобряване на пътническата информация. По инициатива на бившия европейски комисар Франс Тимерманс са въведени по-строги правила. До 2026 г. се планира създаване на централизирана платформа за резервации, която ще позволява планиране и закупуване на билети за различни държави с помощта на един инструмент.

Перспективи за бъдещето на международните влакови пътувания

Обзорът на нидерландския информационен сайт „Ню“ посочва, че тази централизирана платформа може значително да улесни планирането и резервациите при международните пътувания с влак. Така се очаква постепенно да отпаднат някои от съществуващите бариери пред пътниците, които желаят да изберат железопътния транспорт за международните си пътувания.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent