КЗК анализира пазара на хранителни стоки с данни от НАП и КЗП

Комисията за защита на конкуренцията следи цените и условията на хранителния пазар в България за предотвратяване на нарушения

КЗК анализира пазара на хранителни стоки с данни от НАП и КЗП
Снимка © БТА

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) получи данни от съвместните проверки на Националната агенция за приходите (НАП) и Комисията за защита на потребителите (КЗП), извършени в търговски обекти на територията на България, в рамките на тристранното споразумение за сътрудничество между институциите. Информацията вече е включена в секторния анализ на пазара на хранителни стоки, който антимонополният орган стартира миналата седмица.

Мониторинг на пазара на храни и анализ на цените

Основният фокус на КЗК е сектор "Храни", който е сред приоритетните направления в дейността на комисията. Органът следи внимателно поведението на участниците по веригата на доставка както на национално, така и на местно ниво. Особено внимание се обръща на евентуални нарушения на конкурентното право, като забранени споразумения, злоупотреба с господстващо положение и нелоялни търговски практики, съгласно българското и европейското законодателство.

След анализ на отчетеното повишение на цените на хранителните стоки, КЗК ще установи дали съществуват основания за нарушения на правилата за конкуренция. При наличие на такива, ще започнат съответни производства, а при необходимост ще бъдат наложени законови мерки, включително и имуществени санкции.

Допълнителни стъпки и сътрудничество с НАП и КЗП

В рамките на проверките антимонополният орган ще изиска допълнителна информация от търговските обекти. Тя ще включва данни за доставни и продажни цени, разходи и печалби по отделни продуктови групи, сред които мляко, сирене, кашкавал, яйца, брашно, хляб, олио, месо и други основни хранителни продукти.

Комисията ще продължи да работи съвместно с НАП и КЗП, за да осигури ефективен контрол и минимизира риска от спекулативни практики. Особено голямо внимание се отделя на ситуацията във връзка с предстоящото въвеждане на еврото в България, което изисква засилване на наблюдението върху пазара на хранителни стоки и цените.

Работа с ключови продуктови групи

  • Мляко
  • Сирене
  • Кашкавал
  • Яйца
  • Брашно
  • Хляб
  • Олио
  • Месо

Този подход цели повишаване на прозрачността и предотвратяване на измамни и некоректни действия, които биха могли да засегнат потребителите и пазара като цяло.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent