КЗК анализира пазара на хранителни стоки с бранша за по-добра конкурентна среда

Експертната среща с Сдружение за модерна търговия обсъди структурни предизвикателства и предложения за подкрепа на местното производство

КЗК анализира пазара на хранителни стоки с бранша за по-добра конкурентна среда
Снимка © БТА

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) проведе експертна среща със Сдружение за модерна търговия като част от секторния анализ на пазара на хранителни стоки от първа необходимост. Целта на анализата е да се разгледа цялостната верига за доставка – от производителите до търговците на дребно – за идентифициране на структурни предизвикателства и нарушения в конкуренцията и да се предложат адекватни решения.

Обсъждани проблеми и предложения от бранша

На проведената среща бяха коментирани основните характеристики и структура на пазара на бързооборотни стоки, като беше изтъкнат проблемът с недостатъчното и фрагментирано местно производство. Представителите на търговския бранш препоръчаха държавна подкрепа за насърчаване на сдружаването и кооперирането между земеделските производители, с оглед по-ефективна организация на сектора. Те се ангажираха да предоставят на КЗК конкретни предложения за нормативни промени, целящи оптимизиране на функционирането на пазара.

Бяха представени и примери за успешни практики във връзките на търговците с българските производители, подчертаващи положителните страни на партньорството в сектора.

В хода на дискусията бяха повдигнати въпроси, свързани с липсата на ефективен контрол върху качеството на произведената в страната продукция, нерегламентирания внос от трети страни, както и съществуването на сивия сектор в отрасъла, което затруднява конкурентната среда.

Обхват и източници на данни за анализ

В рамките на секторния анализ бяха събрани данни от около 50 търговски вериги и търговци на дребно, управляващи приблизително 500 обекта в 25 градове. Те предоставиха информация за механизмите на ценообразуване, условията на пазара, договорните отношения, както и подробни данни за доставните и продажни цени, количествата стоки, реализираните обороти по отделни хранителни продукти – сред които прясно мляко, сирене, кашкавал, яйца, слънчогледово олио, брашно, хляб, кайма смес и минерална вода.

Към събраната информация бяха добавени резултатите от проверките на Националната агенция за приходите и Комисията за защита на потребителите, както и данните от наблюдението на цените, предоставени от Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ).

Следващи стъпки за подобряване на конкурентната среда

Поради значението на сектора на хранителните стоки за социалната и продоволствена сигурност на страната, предстои публикуването на междинен доклад с основните изводи от проучването. Документът ще послужи като основа за обществена дискусия с всички заинтересовани страни от частния и държавния сектор.

Целта на консултациите е да се обсъдят възможностите за приемане на административни и/или законодателни мерки, които да възстановят и подобрят условията на конкуренция на пазара на първостепенни хранителни продукти, както и да се укрепи защитата на потребителите.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent