КРС засилва сигурността в мрежите на "Виваком" и "А1" след априлски инциденти
Комисията ще работи за подобряване на защитата и компенсациите след прекъсвания през април

Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) предприема мерки за засилване на сигурността в мобилните мрежи на „Виваком България“ и „А1 България“ след инциденти с прекъсване на услуги през април тази година, съобщиха от регулатора. Решението е взето по време на редовно заседание на комисията, където бяха разгледани докладите от вътрешните проверки на двете компании.
Причини и анализ на инцидентите
Проверките, възложени от КРС чрез решение от 8 май, установиха, че на 24 април проблемите в мрежата на „Виваком“ са резултат от човешка грешка при софтуерна актуализация, извършена от доставчик на предприятието. Първият инцидент засегна мобилните гласови услуги и мобилния интернет на оператора.
При инцидента на 29 април, свързан с „А1 България“, нарушението е причинено от човешка грешка при процеса на миграция към облачна платформа, което доведе до технически затруднения и смущения в 2G и 3G мрежата, включително проблеми при изходящи и входящи повиквания и SMS съобщения в различни региони на страната.
Действия и последващи стъпки
След анализ на материалите, КРС планира да проведе среща с компетентните органи съгласно член 243в от Закона за електронните съобщения. Целта е да се изготвят указания за подобряване на мрежовата сигурност и да се предотвратят бъдещи подобни инциденти.
Регулаторът също така ще изпрати писмо до Комисията за защита на потребителите (КЗП) с предложение за съвместна среща. На нея ще бъдат обсъдени минималният размер на обезщетенията и компенсациите, които доставчиците следва да изплащат на засегнатите клиенти. Обсъждане ще има и по отношение на задълженията на операторите да уведомяват своевременно потребителите и широка общественост за случилите се прекъсвания.
КРС допълва, че след тази среща ще бъдат предприети промени в действащите Общи изисквания към доставчиците на електронни съобщителни услуги с оглед по-голяма защита на ползвателите и по-ефективно предотвратяване на технически проблеми.
Ключови дати и засегнати услуги
- 24 април – инцидент в мрежата на „Виваком“, засягащ мобилни гласови услуги и мобилен интернет;
- 29 април – проблеми в 2G и 3G мрежата на „А1 България“, затрудняващи изходящи и входящи повиквания и SMS;
- 8 май – решение на КРС за извършване на вътрешни проверки в двете предприятия.
Инцидентите подчертават необходимостта от по-засилени мерки за гарантиране на надеждността и защитата на услугите, предоставяни от мобилните оператори в България.