Компаниите с устойчиви практики показват по-високи финансови резултати

Проучване на "ИУай" сред 200 бизнес лидери разкрива предизвикателства и стратегии за интегриране на корпоративната устойчивост

Компаниите с устойчиви практики показват по-високи финансови резултати
Снимка © БТА

Компаниите, които успешно интегрират устойчивите практики в своя бизнес модел, демонстрират по-високи показатели за финансов успех и ефективност, показва ново проучване на ИУай (Ърнст и Янг – EY). Изследването, проведено сред 200 бизнес лидери от 30 европейски държави, включително всички членки на Европейския съюз, Норвегия, Швейцария и Великобритания, дава ясна представа за настоящото състояние и предизвикателствата при внедряването на корпоративна устойчивост.

Изследването, реализирано в януари и обхващащо различни сектори като потребителски и здравни услуги, финансови услуги, инфраструктура, енергетика, технологии и медии, беше представено от Боян Рашев, съдружник в "ИУай денкщат" (EY denkstatt).

Финансови ползи и риск от репутационни щети

Резултатите от проучването сочат, че устойчивостта обуславя по-добри финансови резултати чрез по-ефективно управление на риска, откриване на нови пазарни възможности и стабилност на бизнеса. Въпреки това, почти половината от компаниите изпитват значителен натиск от страна на инвеститори и активисти да засилят ангажираността си в устойчиви практики.

Като потвърждение, 91% от участниците в изследването посочват, че интензивно усещат натиск от инвеститорите, докато 78% съобщават за такива от страна на активисти. Освен това, повече от една трета (39%) съобщават за репутационни щети, свързани с недостатъчните усилия по отношение на устойчивостта, причинени от негативни публикации в медиите и социалните мрежи.

Области на инвестиции и възприятия за устойчивост

Според проучването, 94% от компаниите инвестират във възобновяеми енергийни източници и повишаване на енергийната ефективност. 76% влагат средства в кръгова икономика, 62% във внедряване на системи за отчитане и управление, 46% в здравни технологии и 18% в устойчив транспорт.

Въпреки това, устойчивостта често бива разглеждана като второстепенен приоритет. Само 18% от анкетираните заявяват, че техните стратегии за устойчивост са насочени към дългосрочни цели, а едва 19% оценяват, че тези стратегии са в пълно съответствие с по-широките бизнес цели.

Около 57% от компаниите посочват, че при потенциални съкращения на разходите, инициативите по устойчивост ще бъдат сред първите, които ще бъдат спрени. За 39% от участниците тези инициативи имат по-нисък приоритет от основните търговски цели.

Несъответствия във възприятията за ролята на устойчивостта

Боян Рашев отбелязва ключово разминаване в мненията между бордовете на директорите и изпълнителния мениджмънт. Докато 82% от членовете на бордовете смятат, че техните стратегии за устойчивост са самостоятелни, само около една четвърт от висшите мениджъри споделят това виждане, вярвайки по-скоро, че устойчивостта е интегрирана в общата бизнес стратегия.

В допълнение, 55% от фирмите разглеждат устойчивостта като отделна от основния бизнес, а едва 27% са успели да я интегрират изцяло, като тези компании показват с 40% повече увереност в бизнес перспективите си за следващите 12 месеца.

Пет стъпки към по-добра корпоративна устойчивост

На база на изводите от изследването, ИУай препоръчва пет ключови стъпки, които да подпомогнат устойчивостта да стане неразделна част от бизнес стратегията:

  • Осигуряване на пълен синхрон между бордовете и мениджмънта относно устойчивостта.
  • Активно ангажиране на всички служители с темата устойчивост в организацията.
  • Въвеждане на обучение, което да разяснява конкретните действия и ползите от устойчивите практики за всяка функция в компанията.
  • Насърчаване на финансова и технологична подкрепа за интегрирани стратегии по устойчивост.
  • Инвестиране в технологични програми, които да подпомагат ефективното изпълнение на устойчивите бизнес инициативи.

Тези препоръки целят да помогнат на бизнеса да премине от гледна точка на устойчивост като допълнителна дейност към пълна интеграция и дългосрочна ценност.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent