КНСБ и Комисията за защита на потребителите работят за защита при въвеждане на еврото
Съвместни мерки за контрол на цените и разяснителни кампании ще подкрепят българските потребители в промяната на валутата

Президентът на Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) Пламен Димитров проведе разговор с председателя на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова за възможностите за сътрудничество между институциите в контекста на предстоящото въвеждане на еврото в страната. Срещата се състоя с участието на главния икономист на КНСБ и директор на Института за социални и синдикални изследвания и обучение (ИССИО) Любослав Костов, както и вицепрезидента на конфедерацията Тодор Капитанов.
Партньорство за защита на потребителите при въвеждането на еврото
Целта на обсъждането беше да се очертаят съвместни мерки за защита на потребителите от необосновано покачване на цените, особено на хранителни продукти и други основни стоки от „малката потребителска кошница“. По думите на Пламен Димитров, дългогодишното наблюдение, което ИССИО извършва върху цените и необходимите средства за издръжка, ще бъде разширено с ежемесечно следене на цените на ключови хранителни продукти, като към тях ще бъдат добавени и вода, кафе, баничка и лимони.
„Провежданото от над 30 години наблюдение ще получи още един измерител – ежемесечното проследяване на стоки от малката потребителска кошница, с акцент върху жизненоважните продукти“, заяви Димитров. Този подход цели да осигури по-голяма прозрачност и защита на потребителските интереси по време на валутната промяна.
Подкрепа за по-голяма прозрачност на цените
Председателката на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова изрази подкрепа към предложението на КНСБ за посочване на доставната цена върху етикетите на стоките. Това според нея ще допринесе за по-голяма яснота за крайните потребители.
„Още през февруари предложихме търговците да показват цената, на която са закупили стоката от доставчика. Това ще е полезен ориентир за потребителя“, обясни Филипова, като добави, че подобна мярка ще подпомогне контрола върху възможността за необосновано завишаване на цени в сезона на евровата трансформация.
Координирани действия за информиране на обществото
В хода на срещата бяха обсъдени и бъдещи съвместни инициативи за информиране на потребителите относно промените и предизвикателствата, свързани с въвеждането на еврото. Партньорството ще включва образователни кампании и разяснителни материали, които да подпомогнат българските граждани в адаптацията към новата валута и предотвратяване на негативни ефекти от промяната.
Такива координирани действия ще бъдат насочени към повишаване на обществената информираност и защита от евентуални измами или недобросъвестни практики при отчитането на цените.
Синдикатите и Комисията – партньори в интерес на потребителите
Сътрудничеството между КНСБ и Комисията за защита на потребителите подчертава необходимостта от баланс между икономическите промени и защитата на социалните права на гражданите. Предстоящото въвеждане на еврото изисква засилен мониторинг и подкрепа за домакинствата, за да не се допусне спад в покупателната способност и социалното благополучие.