ИПИ: Финансовата автономия на българските общини остава ограничена

Анализът на Института за пазарна икономика предлага споделяне на приходи и фискална децентрализация като пътища за укрепване на общинските бюджети

ИПИ: Финансовата автономия на българските общини остава ограничена
Снимка © Красимир Кръстев, БТА

Анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ) показва, че въпреки нарасналите местни данъци в българските общини през последните години, това не е довело до съществено укрепване на финансовата им автономия. Докладът разглежда настоящото състояние на общинските бюджети и възможностите за разширяване на самостоятелните им приходи.

Основни проблеми в данъчната политика на общините

Според ИПИ, сегашният данъчен модел, при който приходите на местните власти зависят главно от имотния пазар – чрез данъка върху недвижимите имоти и данъка върху възмездното придобиване на имущество, не осигурява стабилни и достатъчни собствени средства. В анализа се подчертава, че промяна би могла да се постигне чрез частично преотстъпване или споделяне на данъчни приходи между централната и местната власт.

Експертите на Института предлагат споделянето на 20% от приходите от облагането на доходите на физическите лица да бъде пренасочено към общините. Според тях този ход би донесъл около 1,2 млрд. лв. допълнителни средства за местните бюджети.

Възможности за финансово укрепване и децентрализация

ИПИ препоръчва прилагането на принципа „парите следват личната карта“, което означава, че приходите ще се разпределят според постоянния адрес на гражданите, а не по мястото на работа. Това би осигурило по-справедливо и адекватно финансиране на населените места, където хората живеят.

Освен това, преформатирането на изравнителните механизми между общините би повишило ефективността на местната политика, особено в подкрепа на по-слабо развитите региони.

По-високата финансова автономия би стимулирала общините да привличат инвестиции, да създават нови работни места и да повишават доходите на жителите си. ИПИ посочва, че реална фискална децентрализация би повлияла и върху административната и териториалната реформа, като насърчи естественото окрупняване на общините и намаляване на броя им.

Тенденции в бюджета и сравнителен анализ с други страни

Общинските разходи у нас се очаква да достигнат 14,7 млрд. лв. през 2024 г. В анализа се отбелязва, че ръстът на разходите през последните години, особено след пандемията, се дължи главно на трансферите от централното правителство. Междувременно собствените приходи на общините са значително намалели – от над 40% от общите разходи през 2015-2017 г. до под 25% през 2024 г.

Сравнявайки се с други страни от Европейския съюз и особено от Централна и Източна Европа, България изостава по отношение на ролята и отговорностите на местните власти. Общините у нас разполагат с по-ниска финансова независимост и голяма част от бюджета им зависи от държавните трансфери. Това ограничава възможностите им за провеждане на политики и инвестиции, насочени към специфичните нужди и приоритети на местните общности.

Перспективи за развитие на местното самоуправление

Анализът на ИПИ подчертава, че преосмислянето на финансовата политика спрямо общините би могло значително да подобри техния капацитет и ролята им в управлението на местно ниво. Разширяването на собствените им приходи и по-голямата финансова автономия биха създали условия за по-иновативно и ефективно управление, насочено към устойчиво развитие и повишаване на качеството на живот в общините.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent