Интересът към автоматите за връщане на опаковки расте в големите вериги

Лидл и Кауфланд водят пилотни проекти, които връщат пари на клиентите и подкрепят благотворителни каузи

Интересът към автоматите за връщане на опаковки расте в големите вериги
Снимка © БТА

Все по-голям е интересът към автоматите за обратно приемане на пластмасови бутилки и кенове в магазините на големите търговски вериги в България. Тези устройства предлагат на потребителите възможност да върнат използвани PET бутилки и алуминиеви кенове и да получат 5 стотинки за всяка върната опаковка.

Пилотната система, внедрена от "Лидл България" и "Кауфланд България", представлява единствената към момента работеща депозитна услуга у нас, която връща суми към клиентите, насърчавайки рециклирането и устойчивото потребление.

Разпространение и развитие на системата

"Лидл България" разполага с 26 автомата за обратно приемане, разположени в 17 града, сред които София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора и други. Всички устройства вече са двойни, позволявайки обслужване на двама клиенти едновременно, което е отговор на увеличаващия се интерес към услугата.

Потребителите на "Лидл" имат възможност да изберат дали да използват получения ековаучер за покупки в магазина или да дарят средствата за благотворителни каузи. От май 2025 г. се предлагат четири подкрепяни инициативи – Фондация "Лазар Радков" (детско здраве), WWF България (природозащита), Animal Rescue Sofia (бездомни животни) и Сдружението на олимпийските отбори по природни науки (подкрепа на ученици олимпийци).

През летните месеци интересът е особено голям, с над 1,6 милиона върнати опаковки седмично. От началото на пилотния проект общият брой върнати опаковки на "Лидл" доближава 100 милиона. Най-голямо дарение от клиенти е отчетено в градовете София, Пловдив, Варна, Бургас и Стара Загора, а най-много върнати опаковки има във Варна, Стара Загора, Пловдив, Добрич и Шумен.

В "Лидл България" посочват, че потребителите вече са свикнали с процеса и призовават да не се връщат неподходящи за системата опаковки като тези от мляко и оцет. Информацията за допустимите продукти е налична както на сайта на веригата, така и непосредствено до автоматите.

Опит и перспективи от "Кауфланд България"

От "Кауфланд България" съобщават, че в техния пилотен проект са инсталирани 11 автомата за приемане на пластмасови и алуминиеви опаковки в 6 града – София, Пловдив, Варна, Бургас, Плевен и Велико Търново. От стартирането му през 2023 г. досега са събрани и рециклирани над 20 милиона опаковки, което се равнява на около 50 тона суровина.

Клиентите на "Кауфланд" също получават по 5 стотинки за всяка върната опаковка, като могат да насочат сумата като дарение за Българския червен кръст или да я използват като ековаучер за пазаруване. За близо 1 милион върнати опаковки е избран вариантът за дарение. Лятото на 2025 г. „Кауфланд“ дари 20 000 лева на БЧК с цел подкрепа на пострадалите от пожари в страната. Средствата са използвани за предоставяне на храна, вода и спешна помощ.

Компанията очаква приемането на законодателство, което да регламентира депозитната система, за да може проектът да продължи и да се разшири. В момента такава система функционира успешно в 17 европейски държави.

Пилотният проект и общественото включване

"Лидл България" и "Кауфланд България" стартираха пилотните си проекти през пролетта на 2023 година, когато интересът към автоматите нарасна много бързо. Целта на инициативата е да подготви потребителите за бъдеща национална депозитна система и да покаже колко лесно и удобно е отговорното отношение към отпадъците.

Българската телеграфна агенция (БТА) също се включва в кампанията, като всяка седмица организира предаването на събрани пластмасови бутилки, а средствата от тях са дарявани за благотворителни каузи от служителите на агенцията.

Инициативата е пример за успешна съвместна работа между бизнеса и обществото, насочена към опазване на околната среда и насърчаване на устойчивото рециклиране в страната.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent