Гръцките инвестиции в България създават ключови възможности за растеж

Засилен интерес в сектори като възобновяема енергия, ИТ и индустриални паркове стимулира двустранното икономическо сътрудничество

Гръцките инвестиции в България създават ключови възможности за растеж
Снимка © БТА

Гръцките компании проявяват засилен интерес към инвестиции в България в няколко ключови сектора, с цел диверсификация и развитие на сътрудничеството в региона. Анализ на Службите по търговско-икономическите въпроси (СТИВ) на България в Атина и Солун подчертава потенциала в области като възобновяеми енергийни източници, индустриални паркове и информационни технологии, особено в близост до Солун и Пловдив.

Основни сфери на инвестиционен интерес

Възобновяемата енергия привлича гръцките инвеститори, като Гърция търси да диверсифицира своя енергиен микс, а България разполага с необходимия капацитет, логистика и транспортни коридори, като коридорът "Солун - Кулата - София" е особено популярен. Индустриалните паркове също са сред приоритетите, като двустранни проекти се намират в етап на обсъждане.

ИТ секторът и стартиращите компании са друг акцент, като интерес се наблюдава в градовете Солун и Пловдив. От страна на технологиите и дигитализацията на бизнеса, България разполага с добре подготвени специалисти, което я превръща в атрактивен партньор.

Регионални особености и перспективи за търговия

Северна Гърция е с активна икономика, ориентирана към балканските пазари, докато Южна Гърция, особено районът на Атина, е по-конкурентен и по-труден за пробив на български продукти. Въпреки това, търговските представители отбелязват posibilidades за българските стоки, подкрепени от географската близост, сходни вкусове и културни навици, както и конкурентни цени.

Сред перспективните продукти и услуги са хранителни продукти, като млечни изделия, месо, консерви и биопродукти, които са високо ценени в Гърция заради качеството и натуралния им произход. Строителни материали и мебели също се очаква да имат добър пазар, заради силната гръцка туристическа индустрия и нуждите от обзавеждане на хотели и ресторанти. Други важни сектори са ИТ и аутсорсинг услуги, туристическия и медицински туризъм, текстил и облекло с потенциал за развиване на собствени български марки.

Значими изложения и събития през 2025 г.

През втората половина на 2025 г. в Южна Гърция са планирани изложения, като FOODTECH & GLOBAL PACK (7-10 ноември) за технологии и оборудване в хранително-вкусовата промишленост и XENIA (22-24 ноември), фокусирано върху туристическата индустрия.

В Северна Гърция са предвидени Международният панаир на Солун (септември), FRESKON – изложение за плодове и зеленчуци (октомври) и PHILOXENIA – туристически панаир (ноември), които предоставят възможности за бизнес контакти и развитие на партньорства.

Особено важно е 89-ото издание на Международния панаир /ХЕЛЕКСПО/ в Солун, което ще се проведе от 6 до 14 септември 2025 г. и ще отбележи 100-годишнината от създаването си. Това проявление привлича над 200 000 посетители и е ключово за икономическите и културни процеси в региона. В предишното издание през 2023 г. България беше почетен гост и интересът към страната беше значителен както от страна на местната власт, така и на бизнеса.

Инвестиции и търговски отношения

Гърция е един от най-големите чуждестранни инвеститори в България с повече от 18 000 гръцки компании, които създават около 60 000 работни места и инвестиции за над 4,4 млрд. евро по данни към 31 декември 2024 г.

Гръцките инвестиции обхващат металообработване, производство и търговия на нефтопродукти, строителство, енергетика, циментова индустрия, банков сектор, производство на хартия и хранително-вкусова промишленост, както и търговия с мебели и спортни стоки.

От своя страна, българските инвестиции в Гърция са предимно на МСП с фокус върху инфраструктура, енергетика, недвижими имоти, туристическия сектор и ИТ услуги. В районите на Атина и Северна Гърция – Солун, Кавала и Серес, българските фирми развиват дейности в търговия, производство, логистика и строителство.

Двустранният стокообмен постигна над 4,7 млрд. евро през 2024 г., което е с 2,5% ръст в сравнение с предходната година. България е пети по важност износител за Гърция с дял от 5,2%, а също така заема шесто място като източник на внос с дял 5%. Основните продукти на българския износ включват селскостопански стоки, електроенергия и минерални суровини, докато импортираните стоки от Гърция най-често са петролни продукти, текстил, машини и химически материали.

Перспективи за увеличение на сътрудничеството

Очакванията са двустранните икономически отношения да продължат да се разширяват, подкрепени от географската близост, нарастващия инвестиционен интерес, както и от предстоящите специализирани изложения и панаири през 2025 г. България и Гърция се стремят да задълбочат сътрудничеството си в стратегически сектори, което допринася и за стабилността и развитието на целия регион.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent