Германското правителство одобри данъчен пакет за стимулиране на инвестициите

Пакетът включва данъчни облекчения за бизнеса и електрическите автомобили с цел възстановяване на икономическия растеж

Германското правителство одобри данъчен пакет за стимулиране на инвестициите
Снимка © Michael Kappeler, БТА

Германското правителство одобри данъчен пакет, целящ стимулиране на инвестициите и възстановяване на икономическия растеж в страната. Мярката бе представена от финансовия министър Ларс Клингбайл като „ускорител на растежа“ и първия значим законодателен проект след встъпването му в длъжност през май.

Цели и основни мерки на пакета

Новият данъчен пакет предлага улеснения за бизнеса в Германия чрез разширени възможности за отписване на разходи за машини и електрически превозни средства от данъци през следващите три години. Финансовият министър подчерта, че това ще „осигури работни места и ще върне Германия към курс на икономически растеж“.

Според законопроекта компаниите ще могат да приспадат 30% от инвестициите си в оборудване за периода 2025-2027 г. След това системата ще се промени към постепенно намаляване на корпоративния данък от 15% на 10%. За електрическите служебни автомобили пък ще се прилага намаление на данъците с поне 75%, а таванът за допустима стойност на автомобилите ще се увеличи от 70 000 до 100 000 евро.

Предпоставки и очаквани ефекти

Пакетът трябва да бъде одобрен и от двете камари на германския парламент – Бундестага и Бундесрата. Представители на лявоцентристката Германска социалдемократическа партия (ГСДП) на Клингбайл изразиха надежда, че решението ще бъде взето преди лятната ваканция, започваща в средата на юли.

Икономическата подкрепа идва в момент, когато Германия преживява трудности – две поредни години на рецесия и затруднения в индустриалния сектор. Новата управляваща коалиция, включваща консервативните ХДС/ХСС и лявоцентристката ГСДП, поставя акцент върху стимулиране на икономическата активност.

Очаква се ефектите от мерките да са ограничени през тази година, но да се увеличат значително през следващите години, като освободените средства ще достигнат 8,1 милиарда евро през 2026 и 11,3 милиарда евро през 2029 г.

Реакции и опасения

Асоциацията на германската автомобилна промишленост (VDA) приветства мерките като начин да се стимулира електромобилният сектор и да се укрепи пазарът на употребявани електрически коли. Федерациите на работодателите също подкрепиха пакета, определяйки го като важна първа стъпка за съживяване на икономическата активност.

В същото време експерти предупредиха, че без структурни реформи, свързани с намаляване на разходите за енергия, облекчаване на бюрокрацията и справяне с недостига на работна ръка, тези мерки няма да бъдат достатъчни за устойчив икономически растеж.

Възражения изразиха и местните власти. Анке Релингер, председател на Бундесрата, посочи, че законопроектът би довел до загуби от около 28 милиарда евро за регионите в периода 2025-2029 г., предупреждавайки, че „инвестиции в размер на милиарди евро отиват на вятъра, ако провинциите и регионите загубят приходи в основните си бюджети“.

Данъчни стимули и бъдещи перспективи

  • Приспадане на 30% от инвестициите в оборудване (2025-2027 г.)
  • Постепенно намаляване на корпоративния данък от 15% на 10% след 2028 г.
  • Намаление на данъка с поне 75% за електрически служебни автомобили (2025-2027 г.)
  • Повишаване на тавана за допустима стойност на електромобили от 70 000 на 100 000 евро
  • По-голямо финансиране за научни изследвания, инфраструктура и отбрана

Този пакет от мерки се счита за ключов инструмент за подкрепа на германската икономика в настоящия труден период, като целта е да се стимулират както публичните, така и частните инвестиции.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent