Германският бизнес предупреждава за негативни ефекти от новото митническо споразумение със САЩ
Проучване на DIHK показва, че над половината компании очакват по-високи разходи и бюрократични тежести заради увеличените мита

Новото митническо споразумение между САЩ и Европейския съюз предизвиква сериозни опасения сред германския бизнес, като мнозинството компании очакват отрицателни последствия под формата на по-високи разходи и засилена бюрокрация. Това става ясно от последното проучване на Асоциацията на германските индустриално-търговски камари (DIHK), цитирано от ДПА.
По-голямата част от компаниите предвиждат тежест върху бизнеса си
Общо 3355 компании са участвали в изследването, като 58% от тях споделят, че според техните очаквания новото митническо споразумение ще увеличи натиска върху тяхната дейност. Само 5% се ангажират с прогнози за положителни резултати от него. Особено силно отрицателно влияние се прогнозира от фирмите, които имат директни връзки със САЩ – тук делът на песимистите достига 74 на сто.
Хелена Мелников, управляващ директор на DIHK, подчертава сериозността на ситуацията: „Това споразумение може да е било политически необходимо, но за много компании в Германия то все още е горчиво хапче. То носи нови тежести вместо облекчение: по-високи мита, повече бюрокрация и намалена конкурентоспособност.“
Детайли за митническото споразумение и неговите последици
Споразумението между президента на САЩ Доналд Тръмп и председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен предвижда 15% мито върху повечето стоки, внесени от ЕС в САЩ, което влиза в сила от 7 август. Въпреки това, много компании вече усещат ефектите от настоящата търговска политика на САЩ, като 72% от анкетираните посочват забележими въздействия.
При фирмите с пряко присъствие на американския пазар този дял достига 89%, а 80% изразяват безпокойство поради несигурността в търговската политика и опасения относно нови тарифи. Мнозина са разтревожени от съществуващата базова тарифа от 10%, която според споразумението се увеличава до 15%.
Бизнес реакция и адаптация към новите условия
Според DIHK повече от половината компании с пряка връзка с американския пазар намаляват обема на търговията с САЩ. От своя страна, 31% са променили начина, по който управляват митническите разходи – повечето фирми прехвърлят поне част от увеличените разходи директно върху американските си клиенти.
Тези действия отразяват стремежа на бизнеса да се адаптира към променящата се среда, но и изразяват тревогата от въздействието върху конкурентоспособността и финансовата стабилност на фирмите.
Перспективи пред германския бизнес в условия на новата търговска политика
Въпреки надеждите за политическо решение на митническите спорове между САЩ и ЕС, германските компании очакват в краткосрочен план усложнения и допълнителни препятствия. Неяснотата около бъдещите търговски отношения и допълнителните разходи поставят предизвикателства пред развитието на двустранните икономически връзки.
Това проучване на DIHK онагледява как настоящите политически решения влияят пряко на бизнеса, като подчертава необходимостта от балансирани и предсказуеми търговски политики за подпомагане на германските компании в международната среда.