"Евростар" планира директни влакове от Лондон до Франкфурт и Женева
От 2030 г. около 50 нови влака ще пътуват между Лондон, Германия и Швейцария с инвестиция от 2 милиарда евро

Европейският железопътен оператор "Евростар" (Eurostar), който управлява тунела под Ламанша, обяви намерения за стартиране на директни влакови връзки между Лондон и градове в Германия и Швейцария. Новите маршрути ще свързват гара "Сейнт Панкрас" в столицата на Великобритания с Франкфурт и Женева, като планирането предвижда старта им от началото на 2030 година.
Директни връзки с Франкфурт и Женева от 2030 година
Според плана, около 50 нови влака ще обслужват тези маршрути, като инвестицията се оценява на приблизително 2 милиарда евро (около 2,3 милиарда долара). Времето за пътуване ще бъде около пет часа от Лондон до Франкфурт и примерно пет часа и 20 минути от Лондон до Женева. Това ще бъде значителна подобрена връзка за пътници, които предпочитат железопътния транспорт пред въздушния поради екологични съображения.
Главният изпълнителен директор на "Евростар", Гуендолин Казнав, коментира плана като начало на "нова златна ера на международните устойчиви пътувания". Тя подчерта потребителския интерес към по-дългите железопътни маршрути, посочвайки, че много пътници желаят да избягват въздушния транспорт в полза на по-екологичен начин на придвижване.
Предизвикателства и сътрудничество за реализиране на проекта
Въпреки оптимизма, преди да започнат услугите, трябва да бъдат решени няколко важни въпроса. Сред тях са създаването на достатъчен капацитет за пътници на гара "Сейнт Панкрас" и другите ключови гари, инсталирането на нови гранични контролно-пропускателни пунктове, както и осигуряването на технически достъп до релсовата инфраструктура в съответните страни.
Гуендолин Казнав отбеляза, че изграждането на нови международни маршрути изисква значителни време, инвестиции, експертиза и координация между различни партньори. Тя изрази увереност, че с подкрепата на компанията, пътниците и правителствата на засегнатите държави тези инициативи ще се реализират успешно.
Както припомня ДПА, Великобритания и Швейцария подписаха споразумение през миналия месец, което цели именно улесняване на директната железопътна връзка между Лондон и Женева.
Развитие и резултати на "Евростар"
Настоящите услуги на "Евростар" свързват Лондон с градове като Париж, Брюксел и Амстердам, а също така оперират сезонни маршрути към френските Алпи. Компанията осигурява и железопътни връзки в други части на Западна Европа – Белгия, Франция, Германия и Нидерландия.
През миналата година "Евростар" превози 19.5 милиона пътници, което е с 5% повече спрямо 18.6 милиона през 2023 година. Гуендолин Казнав посочи, че търсенето на пътувания с влак в Европа е силно и във възход, като клиентите искат да пътуват по-далеч с влак и да изпитат предимствата на този транспорт.
Компанията планира да обнови флота си с нови влакове, които ще позволят реализацията на новите маршрути и ощеф улеснят директните връзки между Лондон, Германия и Швейцария.
Финансово "Евростар" отчете ръст на приходите с 2% до 2 милиарда евро и основна печалба от 346 милиона евро за 2024 година.
Компанията е мажоритарно притежавана от френския национален железопътен оператор SNCF, докато британският държавен дял беше продаден на частни инвеститори през 2015 година.
Нови хоризонти в железопътните международни пътувания
Предстоящите проекти на "Евростар" отново поставят акцент върху устойчивото пътуване в Европа. С отварянето на директни рейсове между Лондон, Германия и Швейцария, компанията отговаря на растящото търсене за железопътен транспорт като алтернатива на самолетните полети. Това е важна стъпка към екологосъобразна и по-достъпна мобилност между ключови европейски градове.