ЕС обяви работен план за екодизайн и енергийно етикетиране 2025-2030
Планът включва мерки за устойчиви мебели и матраци с цифрови паспорти и изисквания за ремонт и рециклиране
Европейският съюз обяви работния план за въвеждането на изискванията за екодизайн и енергийно етикетиране през периода 2025-2030 г., който представлява важен етап в налагането на нормативната рамка за устойчиви продукти. Тази инициатива има за цел да направи по-екологични продуктите на пазара в ЕС, съобщиха от Българската браншова камара на дървообработващата и мебелната промишленост (БКДМП).
Първи стъпки и приоритетни продуктови групи
Работният план, публикуван през април, очертава конкретни мерки за прилагането на Регламента за екодизайн на устойчиви продукти (ESPR). Сред приоритетните продуктови групи са мебели и матраци. Изборът на тези категории се базира на няколко важни фактора: въздействието им върху околната среда, големината на пазара, липсата на регулаторни изисквания до момента и потенциала им да подпомогнат климатичните и енергийни цели на ЕС.
Важна новост в плана са въведените понятия като пригодност за ремонт, възможност за рециклиране и цифров продуктов паспорт (DPP). Последният ще предоставя достъпна и прозрачна информация за устойчивостта на всяка стока и ще гарантира проследимост на данни като използвани материали, въглероден отпечатък и инструкции за ремонт.
Хоризонтални и вертикални изисквания
Според регламента, съществуват хоризонтални изисквания, които важат за множество продукти в рамките на даден сектор. Такива са например възможността за ремонт, използването на рециклирани материали и рециклиране на продукта след края на живота му. Тези правила се различават от вертикалните изисквания, които са специфични за отделни продукти.
За всяка продуктова категория ще бъдат изработени делегирани нормативни актове, които ще съдържат по-конкретни и адаптирани правила. Те се очаква да бъдат публикувани до януари 2026 г. и ще осигурят правната рамка за прилагането на изискванията към различните видове стоки.
Цифровият продуктов паспорт – ключов инструмент за прозрачност
Цифровият продуктов паспорт (DPP) ще бъде централен елемент в прилагането на ESPR. Той ще осигурява информация за състава на материалите, веществата, представляващи безпокойство, въглеродния отпечатък, дълготрайността и инструкциите за ремонт или рециклиране. Това ще предостави на предприятия, потребители и публични органи достъп до данни, които до момента не са били широко достъпни.
Освен това, с внедряването на ESPR, ще се въведат мерки за намаляване на отпадъците. Предприятията ще трябва да бъдат по-прозрачни относно управлението на непродадените продукти и отпадъците, свързани с тях. Въпреки че съществува правна възможност за забрана на унищожаването на непродадени стоки, в настоящия работен план тя не е включена, но бъдещи правила за оповестяване могат да подготвят почвата за бъдещи ограничения.
Срокове за прилагане и подготовка на компаниите
Въвеждането на изискванията ще става на етапи като всяка продуктова група ще преминава през две фази – приемане и прилагане. Компаниите ще имат обикновено период за подготовка от над 18 месеца. Така например за мебелната индустрия първите изисквания ще влязат в сила през 2028 г., а за матраците – през 2029 г.
Важна стъпка към устойчивото производство на продукти
Работният план за изпълнение на ESPR е значима крачка към устойчивото развитие на продуктите на европейския пазар. Той не само регулира екодизайна, но създава и условия за по-голяма прозрачност, възможност за ремонт и рециклиране и намаляване на отпадъците. Това ще даде тласък на индустрията да адаптира практиките си към новите екологични изисквания и да допринесе за постигането на климатичните цели на ЕС.