"Еърбъс" отчете ръст на доставките с 63 самолета през юни 2024 г.
Въпреки проблеми с веригата на доставки, "Еърбъс" и "Боинг" демонстрират противоположни тенденции в поръчките и доставките през първата половина на годината.

Водещият европейски производител на самолети „Еърбъс“ отчете 63 доставки през юни, с което общият брой на предадените машини за първата половина на 2024 г. достигна 306. Авиоизложението в Льо Бурже, проведено в средата на юни край Париж, допринесе за значителния ръст на поръчките през месеца, съобщи Франс прес.
Доставки и поръчки за юни и първата половина на годината
Според публикувания днес отчет на „Еърбъс“ през юни са получени 203 брутни поръчки. Това е особено показателно на фона на май, когато компанията не регистрира нови поръчки. Въпреки че броят на договорите, обявени по време на изложението в Льо Бурже, бе по-нисък в сравнение с предишни години, то то даде възможност за сключването на няколко значими сделки между „Еърбъс“ и клиенти.
Доставките на самолети на компанията през юни надхвърлят тези от предходните два месеца – 51 през май и 56 през април. Главният изпълнителен директор на „Еърбъс“ Гийом Фори припомни, че производителят все още среща предизвикателства около увеличаването на производствените темпове заради проблеми с веригата на доставки.
Все пак, за да изпълни целта си за 820 доставени самолета през 2025 година, „Еърбъс“ ще трябва да ускори значително производството. През първите шест месеца на 2024 г. европейският гигант е доставил общо 766 машини – малко под прогнозата за годината от 770.
Конкурентният пейзаж: „Боинг“ срещу „Еърбъс“
Въпреки настоящите трудности на „Еърбъс“, компанията остава водеща по отношение на доставките, като значително изпреварва американския си конкурент „Боинг“. Миналата година „Боинг“ достави само 348 самолета поради сериозни проблеми с качеството. За първите шест месеца на 2024-а американският производител е предал 280 самолета, което представлява най-доброто му полугодишно представяне от седем години насам.
Поръчките обаче са във Vorteil за „Боинг“, който от началото на годината е подписал твърди договори за доставка на 676 самолета, докато „Еърбъс“ регистрира 494 поръчки.
Фокусът на „Боинг“ по време на изложението в Льо Бурже не беше върху обявяването на нови договори, тъй като компанията се възстановява след трагичната катастрофа с модела „Боинг 787 Дриймлайнър“ на авиокомпания „Еър Индия“, при която загинаха 279 души. Причините за инцидента остават неуточнени.
Производствени успехи и предизвикателства на „Боинг“
През юни „Боинг“ достави 60 самолета – най-много от декември 2023 г. насам, което се дължи на увеличаването на производството на „Боинг 737 МАКС“. От тях 42 са предадени на големи авиокомпании като „Саутуест еърлайнс“, „Аляска еърлайнс“ и „Юнайтед еърлайнс“.
Главният изпълнителен директор Кели Ортберг, поел поста през август 2023 г., заяви, че компанията е постигнала значителен прогрес в повишаването на производствените темпове и подобряването на качеството на производството. За второто тримесечие, приключило на 30 юни, „Боинг“ достави 150 самолета, което е най-силното му представяне за този период от 2018 г.
Към края на юни натрупаните поръчки за „Боинг“ възлизат на 5 953 единици, посочва Си Ен Би Си.
Поглед към динамиката в авиационната индустрия
Доставките остават ключов индикатор за финансовото състояние на самолетостроителните компании, тъй като плащанията от авиокомпаниите се извършват основно при приемането на самолетите. Докато „Еърбъс“ се сблъсква с проблеми в доставките на компоненти, „Боинг“ намира нова стабилност, но продължава да се справя с последиците от тежките инциденти.
В същото време двете компании демонстрират различни тенденции от гледна точка на поръчки и доставки, което отразява състоянието и стратегиите на водещите играчи в световната гражданска авиация през 2024 година.