"Заедно в час" подкрепя промени в ЗПУО, призовава за експертен диалог

Фондацията настоява за отлагане на законопроекта и обсъждане с експерти за подобряване на образователната система

"Заедно в час" подкрепя промени в ЗПУО, призовава за експертен диалог
Снимка © Dimitrina Vetova, БТА

Фондацията „Заедно в час“ изрази подкрепа за намеренията на Министерството на образованието и науката (МОН) да предприеме промени в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО). Това се налага заради редица проблеми в българската образователна система, сред които ниски образователни резултати, дефицит на социално-емоционални умения у учениците, значителни образователни неравенства и висок процент напускане на професията сред новоназначените учители.

Призив за експертен диалог и прецизиране на законодателството

В свое становище, публикувано след обнародване на законопроект за изменение и допълнение (ЗИД) на ЗПУО от 23 май, фондацията насърчава МОН да организира експертни дискусии с професионалисти от образователната сфера. Според организацията предложенията в законопроекта не са достатъчно конкретизирани и ясно формулирани, за да доведат до желаните положителни резултати.

„Затова настояваме за отлагане на внасянето на законопроекта в Народното събрание и провеждане на детайлни консултации с експерти, които да помогнат за подобряването и конкретизирането на нормативните текстове“, заявяват от „Заедно в час“.

Ключови области за подобрения

В становището си фондацията предлага конкретни насоки за усъвършенстване на законодателните предложения в следните области:

  • Езиковата подкрепа за деца и ученици, които не владеят българския език на необходимото ниво;
  • Системата за продължаваща квалификация на педагогическите специалисти и начина, по който се оценява техният труд;
  • Механизмите за наставничество и подкрепа на стажант-учителите;
  • Мерките за десегрегация в предучилищното и училищното образование.

Организацията посочва също и проблемни предложения в законопроекта, срещу които се обявява, тъй като липсват научно обосновани аргументи за тях.

Сред спорните точки са повтарянето на първи клас, въвеждането на задължителен учебен час по религия с елементи на конфесионално обучение, както и ограничаването на приема в седми клас за математическите и природоматематическите гимназии, което би увеличило натиска за кандидатстване още в четвърти клас.

Опит и консултации в основата на становището

„Заедно в час“ обосновава препоръките си както на базата на своя 15-годишен опит в образователната сфера, така и на мненията на повече от 300 директори, учители, експерти от Регионалните управления на образованието, родители и представители на бизнеса, участници в консултациите, свързани с предложения законопроект.

Организацията подчертава необходимостта от включване на пълноценен диалог между институциите и професионалната общност, преди да се предприемат законодателни промени, които да оформят бъдещето на българското образование.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent