ВАС потвърди забрана за нелоялна практика на "Виваком България"
Съдът забрани на "Виваком" да прилага заблуждаваща практика при услугата EON TV mobile и изисква пълна информация за устройствата

Върховният административен съд (ВАС) потвърди решението на Административния съд София – град (АССГ) да отхвърли жалбата на „Виваком България“ ЕАД срещу заповед на председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП). Съдебното решение забранява на телекомуникационното дружество да прилага нелоялна и заблуждаваща търговска практика, свързана с условията за използване на услугата EON TV mobile. Решението на ВАС е окончателно, съобщиха от пресцентъра на съда.
Причини за забраната на практиката
Касационната инстанция установи, че „Виваком България“ ЕАД е приложило нелоялна заблуждаваща търговска практика, тъй като не е предоставило пълна информация относно типовете устройства, с които може да се използва услугата EON TV mobile. Липсата на тази ключова информация се счита за заблуждаваща, защото потребителите не разполагат с всички необходими данни, за да направят информирано решение.
Съдът подчертава, че без използването на констатираната нелоялна практика, потребителите биха могли да откажат да сключат договор или допълнително споразумение за услугата, тъй като не са информирани изцяло за техническите характеристики и възможностите за ползване на EON TV mobile. Това влияе върху тяхното търговско решение и създава неравнопоставено положение при сключване на договор.
Контекст и предишни съдебни решения
През март Върховният административен съд е потвърдил друго решение на Административния съд София, с което временно беше спряна заповед на КЗП за забрана на нелоялна търговска практика, свързана с неустойките при „Виваком България“ ЕАД. Това показва последователността и активността на регулаторните органи и съдебната система в мониторинга на практиките на телекомуникационните оператори.
Влияние върху потребителите и телекомуникационния пазар
С решението на ВАС се затвърждава правната рамка за защита на потребителите от заблуждаващи търговски практики в сектора на телекомуникациите. На практика „Виваком България“ ЕАД е задължено да предоставя прозрачна и пълна информация за техническите изисквания при използване на продукта EON TV mobile. Това гарантира по-добра информираност и защита на потребителските права.
Накрая, случаят подчертава значението на активния контрол от страна на Комисията за защита на потребителите и съдебната власт в България при регулиране на условията за предлагане на услуги на пазара и недопускане на нелоялни практики, които засягат потребителите.