Ученици и експерти усъвършенстват дигиталната си грамотност в "Лаборатория"
Инициативата обединява 11 училища, развива умения за критично мислене и безопасно поведение онлайн

Ученици, учители и експерти от 11 училища в България се включиха в инициативата „Лаборатория за дигитална и медийна грамотност“, развивайки умения за критично мислене, безопасно поведение в интернет и отговорно отношение към медийното съдържание. Тридневното събитие се проведе в Немската езикова гимназия „Гьоте“ в Бургас и е част от Националната програма на Министерството на образованието и науката (МОН) „Иновации в действие“, съобщи пресцентърът на ведомството.
Фокус върху съвременните предизвикателства на дигиталната среда
В рамките на лабораторията младите участници, заедно с техните преподаватели, придобиха знания и практически умения за разпознаване на дезинформация, кибертормоз и нелоялни онлайн практики. Един от акцентите бе урокът за съвременната журналистика – манипулация и истина, воден от учителя Яна Плачкова от Професионалната гимназия по строителство и архитектура в Пазарджик, която гостува на домакините от Немската езикова гимназия „Гьоте“.
По време на събитието учениците представиха разнообразни проекти, сред които инициативи по гражданско образование за дигитално ограмотяване на възрастни хора, както и проектът „Звено“, свързан с дигитализацията на художествената галерия „Петко Задгорски“. С интерес бе приет и исторически проект за Възраждането, който включваше елементи, генерирани чрез изкуствен интелект.
Обучения, практическа работа и кауза „мост“
Участниците не само присъстваха на лекции и интерактивни обучения, но и изпълняваха практически задачи за създаване на медийни послания и кампании. В програмата бяха включени също игри и симулации, които улесняват разпознаването на фалшиво съдържание и негативни явления в дигиталното пространство.
Основна идея на инициативата бе символът „мост“, който олицетворява прехода между традиционното и съвременното образование, свързва реалността с дигиталния свят и обединява различни поколения. Този преход носи потенциал за формиране на здрава култура на информираност, отговорност и творческо мислене сред младите хора.
Създаване на дигитална платформа и образователни ресурси
В няколкомесечната подготовка преди финалното събитие училищата създадоха уебсайт с учебни материали и дигитална платформа за видеосъдържание в YouTube. Те са предназначени да подпомагат развитието на дигиталните компетентности както на учениците, така и на техните учители.
Освен това предстои издаването на сборник с добри образователни практики и учебни ресурси, отговарящи на актуалните теми за дигитална и медийна грамотност.
Участващи училища
- Немска езикова гимназия „Гьоте“ – Бургас
- 51-во Средно училище „Елисавета Багряна“ – София
- Втора английска гимназия „Томас Джеферсън“ – София
- Шесто СУ „Св. Кирил и Методий“ – Перник
- СУ „Георги Бенковски“ – Тетевен
- ПМГ „Акад. Иван Гюзелев“ – Габрово
- СУ „Св. Княз Борис Първи“ – с. Старцево
- СУ „Отец Паисий“ – Кърджали
- Професионална гимназия по строителство и архитектура – Пазарджик
- Основно училище „Светлина“ – с. Тополица
- СУ „Епископ Константин Преславски“ – Бургас
Министерството на образованието и науката отбелязва, че инициативата „Лаборатория за дигитална и медийна грамотност“ затвърждава визията за модерно образование, което отговаря на предизвикателствата на дигиталната епоха и развива критичното мислене и социалната ангажираност у младото поколение.